کد مطلب: 129560
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۵
حققان علوم اجتماعی بر این باورند محتوای تمام پیام‌ها از سوی فرستنده و تولیدکننده پیام با هدف خاص ایجاد می‌شوند تا معنا و مفهوم پیدا کنند. پیام‌ها معمولاً با هدف تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باورها، ارزش‌ها یا دیدگاه مطابق با نظر فرستنده ارسال می‌شوند و کارشناسان در عرصه سواد رسانه‌ای به این اتفاق «اقناع» می‌گویند تا به بیان ساده‌تر رسانه از این طریق مخاطب خود را قانع کند.
 
به گزارش ایران خبر، زندگی اجتماعی بدون برقراری ارتباط با دیگران بی‌مفهوم است و کارشناسان لازمه ارتباط با اطرافیان را تبادل پیام می‌دانند. با این توضیح، به‌نظر شما انتقال پیام بدون هدف مشخص، تا چه اندازه کاربردی و اثرگذار خواهد بود؟ محققان علوم اجتماعی بر این باورند محتوای تمام پیام‌ها از سوی فرستنده و تولیدکننده پیام با هدف خاص ایجاد می‌شوند تا معنا و مفهوم پیدا کنند. پیام‌ها معمولاً با هدف تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باورها، ارزش‌ها یا دیدگاه مطابق با نظر فرستنده ارسال می‌شوند و کارشناسان در عرصه سواد رسانه‌ای به این اتفاق «اقناع» می‌گویند تا به بیان ساده‌تر رسانه از این طریق مخاطب خود را قانع کند.
رسانه‌ها با استفاده از تکنیک اقناع تلاش می‌کنند از طریق منطق، احساس یا هر دو آنها روی مخاطبان خود تأثیر بگذارند و در بسیاری از موارد دیده می‌شود که این تأثیرات روی ذهن و رفتار مخاطبان بسیار پیچیده و دقیق است. در رسانه‌های بزرگ قانع کردن مخاطب از طریق جلب توجه، ایجاد اعتماد، شبیه‌سازی آرزوهای مردم، تحریک برای انجام خرید یک کالا یا رأی دادن به یک نامزد و... انجام می‌شود. در مجموع می‌توان گفت قانع کردن مخاطبان از مهم‌ترین اهدافی است که رسانه‌ها دنبال می‌کنند و به روش‌ها و فنون دنبال شده در این فرآیند «زبان اقناع» گفته می‌شود. یاد گرفتن زبان اقناع از مهم‌ترین مهارت‌های سواد رسانه‌ای است.
اگر شما به‌عنوان مخاطب عام متوجه شوید رسانه مورد نظر چگونه و به چه روشی سعی می‌کند با ارسال پیام شما را قانع کند، می‌توانید تسلط بیشتری بر عکس‌العمل خود داشته باشید. همچنین، شما می‌توانید با استفاده صحیح از این روش‌ها پیام‌های مؤثرتری را تولید کنید و دیگران را آسان‌تر قانع کنید. توجه داشته باشید که فنون اقناع به خودی خود مثبت یا منفی نیستند و در عوض هدف از به کارگیری آنها می‌تواند اثرات مثبت یا منفی را روی مخاطبان برجا بگذارد.

منبع : ایران آنلاین