کد مطلب: 157912
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۵
ایسنا/خراسان رضوی
 
به گزارش ایران خبر، به نقل از نیوز، با در نظر گرفتن پیامدهای کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ خدمات بانکداری الکترونیکی و هوش مصنوعی باعث می‌شود تا با بهبود کیفیت خدمات بانکی، تجربه مشتری در بانکداری از راه دور هموارتر شود. اگرچه شعب بانک‌ها همچنان بسته می‌شوند و دسترسی به پول نقد را دشوارتر می‌کنند، اما دیدن آینده بانکداری که با نیازهای دولت و جوامع سازگار باشد، بسیار دلگرم‌کننده است.

خودپردازها

در حال حاضر، به دلیل کاهش ارائه خدمات حضوری در شعب بانکی اروپا شاهد افزایش خودپردازهای بانکی (ATM)  هستیم و برخی دولت‌های اروپایی نیز قصد دارند هزینه‌های مورداستفاده در صنعت بانکداری را از طریق فناوری ابر (Cloud)، ادغام سایر خدمات و سرمایه‌گذاری کاهش دهند. به دلیل این‌که میزان مالیات بر اساس منطقه شعبه بانکی و دستگاه‌های خودپرداز متفاوت است، برخی بانک‌ها ممکن است برای کمک به حل این مسائل نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در فناوری خودپرداز احساس کنند و حتی اگر این روش لزوما به معنای کاهش هزینه‌ها نباشد، هدف کلی آن بهبودی اقتصادی از طریق خودپردازها خواهد بود که از اهداف ایجاد چنین سیستمی بیان شده است.

ظهور هوش مصنوعی

موسسات مالی در جستجوی روش‌های جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی در سرمایه‌گذاری‌های تجاری خود هستند. به‌طورکلی از هوش مصنوعی برای انجام فرایندهای قابل تکرار و قابل پیش‌بینی استفاده می‌شود و نیاز به پول نقد را در مواقع ضروری برآورد می‌کند. علاوه بر این، ازآنجاکه استفاده از ابزارهای پیش‌بینی کننده باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود می‌توان با مهندسی این موارد خرابی زمان استفاده از تجهیزات را نیز پیش‌بینی و از هرگونه زیان جلوگیری کرد. یکی دیگر از کاربردهای ابتکاری هوش مصنوعی که در سال ۲۰۲۱ مشاهده خواهد شد، کاربرد تشخیص چهره به‌عنوان روشی برای رمزگشایی احساسات مشتریان و تاثیر آن در زمان انجام خدمات بانکی با فرض اولویت با مشتری، خواهد بود.

تلفن بانک

سیستم‌عامل‌های دیجیتال، غیرقابل‌اعتماد هستند زیرا ممکن است اختلالات فنی در آن‌ها رخ دهد؛ بنابراین، بانک‌ها باید موارد مختلفی را در بانکداری الکترونیک درنظر بگیرند. یکی از گزینه‌های مناسب تلفن‌بانک است، زیرا در صورت شکست همه مسیرها راه نجات خواهد بود، بااین‌حال بانک‌ها تنها نباید به این مورد اکتفا کنند زیرا مشتریان مختلف روش‌های مختلف ارتباطی را ترجیح می‌دهند. البته با این روش تعاملات چهره به چهره مشتری و خدمات حضوری بانکی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و درنهایت می‌تواند منجر به از دست دادن مشتری شود به همین دلیل بانک‌ها باید ارزش هر کانال و نحوه استفاده از آن را توسط مشتریان ارزیابی کنند.

معایب بانکداری آنلاین

در دوران همه‌گیری، بانکداری آنلاین از طریق رایانه‌های شخصی و برنامه‌های تلفن همراه باعث راحتی و دسترسی بانکی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز شده است. بااین‌حال، برخی موارد منفی در بانکداری آنلاین وجود دارد. اگرچه این معایب ممکن است شما را از استفاده از خدمات آنلاین بازدارد، اما با وجود نگرانی‌های کنونی استفاده از آن در اولویت قرار گرفته است.

توقف در خدمات و فناوری

هر زمان که ما از رایانه یا خدمات اینترنتی استفاده می‌کنیم، در معرض پایداری و کارایی سیستم هستیم. اگر سرویس اینترنت برای مدتی آهسته یا کاملا خاموش باشد، توانایی دسترسی آنلاین به حساب‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت یا اگر سرورهای بانک به‌دلیل تعمیر و یا خرابی به‌طور موقت در دسترس نباشند، نمی‌توانید به‌صورت آنلاین یا از طریق تلفن همراه به اطلاعات بانکی خود دسترسی پیدا کنید.

نگرانی‌های امنیتی و سرقت هویت

به‌طورکلی، سایت‌های بانکی آنلاین و برنامه‌های تلفن همراه به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که ایمن باشند و بانک‌ها به‌طور مستمر پروتکل‌های امنیتی به‌روز را اجرا می‌کنند. بااین‌حال، هیچ سیستمی کاملا بی‌خطر نیست و ممکن است که حساب‌ها هک شوند؛ بنابراین درحالی‌که می‌توانید با اطمینان از بانکداری همراه یا آنلاین استفاده کنید، مراقب باشید از شبکه‌هایی که ایمن نیستند، استفاده نکنید و مراقب تغییر رمزهای عبور و محافظت از اطلاعات ورود خود باشید.

راحت اما نه همیشه سریع‌

اگرچه ممکن است زمان کمی برای واریز چک از طریق برنامه تلفن همراه لازم باشد، اما شما همچنان باید منتظر دسترسی به حساب خود باشید. بانکداری آنلاین ازنظر میزان صرفه‌جویی در رفت و آمد به بانک یا انتظار در صف راحت باشد اما همه سپرده‌ها بررسی می‌شوند و طبق سیاست بانک ممکن است مدت‌زمانی در مراحل واریز و برداشت وقفه ایجاد شود.

فقدان رابطه با بانکدار

در بیشتر موارد ممکن است بتوانید نیازهای عمومی بانکی خود را برطرف کنید و سایت‌های بانکی آنلاین نیز دارای دپارتمان خدمات مشتری هستند اما شما اغلب باید کار بانکی خود را  از طریق تلفن انجام دهید و قبل از صحبت با کسی که هیچ شناختی از نیازهای شما یا سابقه بانکی شما ندارد، در انتظار بمانید. در مقابل، یک بانکدار محلی انگیزه دارد که به مشتریان خود خدمت کند و روابط  بین خود و مشتری را تقویت کند.

دامنه محدود خدمات

اگرچه می‌توانید کارهای زیادی را با یک حساب بانکی آنلاین انجام دهید، مانند سپرده‌گذاری، موجودی چک و پرداخت قبض، اما محدودیت در انواع خدمات دسترسی وجود دارد. ممکن است برای افتتاح حساب جدید یا درخواست وام یا رهن درخواست اولیه از این طریق ارائه دهید، اما در بیشتر موارد برای امضاء فرم‌ها و ارائه اسناد هویتی  و یا در صورت نیاز به پول نقد باید به شعبه بانک یا خودپرداز نزدیک مراجعه کنید.

مزایای بانکداری آنلاین

باز کردن یک حساب آنلاین ساده و کار با آن آسان است. به‌راحتی می‌توانید قبض‌های خود را پرداخت کرده و وجوه خود را بین حساب‌ها منتقل کنید. برای پرداخت قبض‌ها نیازی نیست که در صف بایستید همچنین لازم نیست رسید کلیه صورتحساب‌های خود را نگه‌دارید، زیرا با بانکداری آنلاین می‌توانید معاملات خود را به‌راحتی مشاهده کنید. همیشه در دسترس است و شما می‌توانید وظایف خود را از هرکجا و در هر زمان انجام دهید، حتی زمانی که بانک تعطیل است. تنها چیزی که باید در اختیار داشته باشید اتصال به اینترنت فعال است. بانکداری آنلاین سریع و کارآمد است و وجوه از یک حساب به‌حساب دیگر خیلی سریع منتقل می‌شوند. همچنین می‌توانید از طریق بانکداری اینترنتی چندین حساب را به‌راحتی مدیریت کنید. شما می‌توانید همیشه معاملات و مانده‌حساب خود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از هرگونه  تهدیدی قبل از اینکه آسیب جدی به‌حساب شما وارد شود،مطلع شوید.

بانکداری آنلاین در جهان

در نروژ میزان استفاده از خدمات بانکداری آنلاین ۹۲ درصد است، بعدازآن دانمارک با ۹۰ درصد و فنلاند با ۸۷ درصد قرار گرفتند. به ترتیب سوئد با ۸۶ درصد، انگلستان با ۶۸ درصد، ایالات‌متحده با ۶۷ درصد، هند با ۵۱ درصد، چین با ۴۲ درصد، یونان با ۲۵ درصد و بلغارستان با ۵ درصد در مقام‌های بعد قرار دارند.

منابع

 smallbusiness.chron.com

toughnickel.com

thefintechtimes.com

منبع : خبرگزاری ايسنا