کد مطلب: 173240
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۲
ایسنا/لرستان
 
به گزارش ایران خبر، رقیه معتمدی بیان کرد: با توجه به اجرای برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی و حذف نگاه کمی به مقوله ارزشیابی، برگزاری هر نوع آزمون کمی در دوره ابتدایی متناقض با سیاست‌ها و برنامه‌های ملی بوده و آسیب‌های بسیار جدی در اجرای برنامه به همراه خواهد داشت.

وی  با اشاره به مصوبه جلسه  ۷۳۹ مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۳ شورای عالی آموزش‌وپرورش مبنی بر اجرای برنامه ارزشیابی کیفی-توصیفی در دوره ابتدایی بیان کرد: با توجه به اصول، اهداف و ماهیت تعریف شده برای این برنامه، بایستی ارزشیابی به‌گونه‌ای اجرا شود که موجب خدشه دار شدن حقوق، تعاملات انسانی، اعتمادبه‌نفس و سلامت روانی دانش‌آموز نشود و از روش‌ها و ابزارهای اندازه‌گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی (مانند پرسش‌های شفاهی، آزمون‌های عملی و عملکردی، انواع پرسش‌های عینی و انشایی، روش‌های مشاهده رفتار، پوشه‌های مجموعه کار، ارائه پروژه‌ها و واحدهای کار، گزارش مربوط به فعالیت‌های تحقیقاتی، ارزشیابی مستمر، انواع دست‌ساخته‌ها، روش‌های خود سنجی و...) که برای آن پیش بینی شده است استفاده شود.

معتمدی تصریح کرد: ارزشیابی از دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل فرایندی در طول مدت یادگیری است . در پایه‌های اول و دوم ، آزمون عملکردی و  ارزیابی از یادگیری دانش آموزان به‌خصوص در مهارت خواندن و نوشتن به‌صورت حضوری انجام گیرد.

وی افزود: با توجه به اجرای برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی و حذف نگاه کمی به مقوله ارزشیابی، برگزاری هر نوع آزمون کمی در دوره ابتدایی و ارائه برنامه امتحانی به دانش آموزان  متناقض با سیاست‌ها و برنامه‌های ملی بوده و آسیب‌های بسیار جدی در اجرای برنامه به همراه خواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی عنوان کرد: به استناد شیوه‌نامه برگزاری مسابقات علمی و عملی و آزمون‌های آزمایشی ۵/۶۴۴۶/۴۸۰ مورخه ۸/۵/۷۹، انجام هر نوع آزمون و مسابقات علمی و عملی در مدارس ابتدایی ممنوع بوده و مدارس، ادارات آموزش‌وپرورش، اشخاص حقیقی یا حقوقی به‌هیچ‌وجه مجاز به برگزاری آزمون علمی و مسابقات رقابتی در این دوره نیست.

وی با اشاره به مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش‌وپرورش موضوع آیین‌نامه ساماندهی آموزشی و تربیتی افزود: توزیع، ترویج و تبلیغ هرگونه کتاب آموزشی بدون تائید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ممنوع است.

منبع : خبرگزاری ايسنا