به گزارش ایران خبر، رضوان حکیم زاده با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: دانش آموزان تقریباً از نیمه آبان به شکل غیر منظم حضور در مدارس را تجربه کردند. در همه مدارس زمانهایی برای حضور دانش آموزان داشتیم فقط مدل حضور آنها متفاوت بود.
حکیم زاده گفت: حضوری شدن کامل کلاسها بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شده است. مقرر شد شیوه نامه جدیدی ابلاغ شود، ولی به این شکل نیست که ما تجربهای در گذشته نداشته باشیم، ما دستورالعملهای متعددی را با همکاری وزارت بهداشت تنظیم کردیم بنابراین باید آخرین تصمیمات را متناسب با شرایط جدید و فصلی اعمال و برای مدارس ارسال کنیم.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارشهای وزارت بهداشت، مدارس جزو مکانهایی بود که بیشترین رعایت دستورالعملهای بهداشتی را داشتند.
حکیم زاده گفت: امیدواریم با تجربههای گذشته که به دست آوردیم، آمادگی خانوادهها و همکاری همه دستگاهها بتوانیم شرایط حضور ایمن دانش آموزان را در کلاس فراهم کنیم و از این زمان باقیمانده تا پایان سال تحصیلی برای جبران بخشی از افت تحصیلی استفاده کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا برای همه دستگاهها لازم الاجرا میباشد و در وزارت آموزش و پرورش همه مدارس اعم از دولتی و غیر دولتی مشمول این مصوب خواهند شد.
وی ادامه داد: با توجه به پیگیریهای خانوادهها، اشتیاق دانش آموزان و آمادگی همکاران مشکل خاصی برای حضوری شدن کلاسها نخواهیم داشت، اما اگر مدرسهای از این مصوبه تخطی کند بر اساس دستورالعملها توسط تیمهای نظارتی پیگیری خواهد شد.
حکیم زاده گفت: یکی از وظایف مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت وزارت آموزش و پرورش پیگیری اجرای مصوبات است و همه مدارس و دستگاههایی که تحت نظر وزارت آموزش و پرورش هستند توسط این مرکز نظارت میشود همچنین در معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه از طریق مدیران مدارس پیگیری خواهیم کرد و مشکلی نخواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: با نظارتی که از سطح منطقه، مدرسه و استان شروع میشود همه مدارس از روز ۱۴ فروردین آموزشهای حضوری را برگزار میکنند و احیاناً اگر مدرسه این مصوبه را رعایت نکرد امکان پیگیری وجود دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: پژوهشهای متفاوتی درباره تأثیرات تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش از طریق فضای مجازی در رشد عاطفی اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانش آموزان انجام شد و تقریباً نتیجه همه پژوهشها این بود که تعطیلی آموزش حضوری نه تنها موجب افت یادگیری به خصوص در دوره ابتدایی شد بلکه به جنبههای عاطفی و تربیتی هم بسیار آسیب وارد کرد.
حکیم زاده افزود: بچهها صبح زود با مدرسه رفتن، نظم زندگی را میآموختن و اینها موجب میشد آداب زندگی را بیاموزند بنابراین تعطیلی آموزش حضوری لطمه زیادی وارد کرد کودکانی که صبحها تا دیر وقت میخوابیدن و شبها تا دیر وقت بیدار بودند و در فضای مجازی اوقات خود را سپری میکردند، کم تحرکی دانش آموزان، پیامدهایی برای سلامت جسمانی آنها داشت همچنین لطمه اساسی که به رشد مهارتهای ارتباطی دانش آموزان وارد شد؛ بچهها از طریق مدرسه رفتن بعد اجتماعی تربیت را تجربه میکنند و مهارتهای زندگی را فرا میگیرند و یکی از آسیبهای جدی که تعطیلی آموزش حضوری داشت لطمه به رشد مهارتهای ارتباطی به خصوص برای دانش آموزان کلاس اول و دوم بود که بنا بود زندگی مدرسهای را تجربه کنند، ولی مجبور شدند از طریق قاب کوچک موبایل به جای حضور در مدرسه و ارتباط با دوستان و هم سن و سالهایشان این تجربه را داشته باشند.
وی ادامه داد: در کنار افت یادگیری، سازمان بهداشت جهانی هم تاکید داشت که آسیبهای روحی و روانی که دانش آموزان تجربه کردند کمتر از آسیبها در عرصههای دیگر نبود و رشد اجتماعی بچهها در این زمینه نگران کننده است و امیدواریم با فرصت حضور در مدرسه اندکی جبران شود.
حکیم زاده گفت: در دو سال گذشته آموزشهای متنوع و متعددی را به دانش آموزان ارائه کردیم و دانش آموزان همراه با مابقی افراد جامعه از جمله والدین خود در معرض دریافت این آموزشها از طریق رسانه، مدرسه و شبکه شاد بودند و در دورههایی که مدارس باز شد میزان رعایت دستورالعملهای بهداشتی توسط دانش آموزان در حد خیلی بالایی بود و فکر میکنم با توجه به آموزشهایی که دانش آموزان دریافت کردند نسبت به رعایت شیوه نامههای بهداشتی مشکلی نخواهیم داشت.
وی خاطر نشان کرد: در کشورهای دیگر علی رغم اینکه فناوریهای پیشرفته داشتند، اما خیلی سریع آموزشهای حضوری را به دلیل نگرانی از افت تحصیلی آغاز کردند، موضوع سواد یک نسل در میان است و بستر فضای مجازی هر چقدر پیشرفته باشد هرگز برای دانش آموزان در شروع دوره تحصیلی آنها بستر مناسبی برای یادگیری مهارتهای سواد پایه نیست، چون پایهای برای یادگیریهای تمام عمر میباشد بنابراین نگرانیهای جدی به خصوص در مهارت نوشتن دانش آموزان در دوره ابتدایی داریم، چون بیشتر از مهارتهای دیگر آسیب دید.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم با همکاری خانوادهها، نظارت مدیران مدارس و تلاش و همت معلمان بخشی از افت تحصیلی نگران کننده نسل آینده را جبران کنیم.