کد مطلب: 183583
 
تاریخ انتشار : جمعه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۲
ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان از فردا (۹ اردیبهشت ماه) آغاز می‌شود.
 

به گزارش ایران خبر، دانش آموزان میان پایه (در پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول۲ (استثنایی)، اول۳ (استثنایی)، اول تکمیلی (استثنایی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) می‌توانند از فردا (شنبه) نسبت به ثبت سفارش کتب درسی از طریق سامانه https://irtextbook.ir/ اقدام کنند.

مهلت ثبت نام کتب درسی میان پایه‌ها تا ۲۶ خردادماه ادامه دارد.

همچنین ثبت نام پایه‌های ورودی (آمادگی ۱ (استثنایی)، اول۱ (استثنایی)، اول مقدماتی (استثنایی)، پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم) از ۵ تیرماه آغاز و تا ۱۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

بنابر اعلام معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، امسال قیمت کتب درسی نسبت به سال تحصیلی گذشته، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

متقاضیان می‌توانند از طریق یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.

۱ با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش‌آموزان براساس اطلاعات موجود در سامانه سیدا انجام می‌شود، مدارس می‌بایست آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامه‌ای و تحصیلی دانش‌آموزان را در سامانه سیدا به‌روزرسانی و در اولین فرصت، دانش‌آموزان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ثبت‌نام کنند.

۲ دانش‌آموزان و اولیای آنان در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور برای ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. نام کاربری برای ورود به سامانه، کد ملی دانش‌آموز و رمز عبور آنها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز است.

۳ مدیران مدارس موظفند از طریق سامانه مربوطه پس از ثبت نام بسته اصلی دانش‌آموز، نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش‌آموزان جهت کتاب‌های درسی انتخابی، هدیه‌های آسمان (ویژه اقلیت‌های دینی)، ضمیمه پیام‌های آسمان (ویژه اهل سنت) و استعداد درخشان اقدام کنند.

۴ بهای کتاب‌های درسی برای ثبت سفارش گروهی، صرفاً بر اساس قیمت‌های پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

۵ کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده توزیع می‌شود.

۶ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش‌آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه به شرح ذیل وجود دارد:

- در صورت جابه‌جایی دانش‌آموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسه‌های مبدا و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش‌آموز به‌طور خودکار در سامانه اصلاح و کتاب‌های درسی دانش‌آموز در مدرسه جدید تحویل داده می‌شود.

- در صورت جابه‌جایی دانش‌آموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسه‌های مبدا و مقصد، مدرسه مقصد و یا دانش‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است، کتاب‌های درسی دانش‌آموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه جدید تحویل می‌شود.

۷ در صورت تغییر پایه یا رشته تحصیلی دانش‌آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، مدرسه و یا دانش‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب‌های درسی دانش‌آموز متناسب با پایه و رشته تحصیلی جدید دانش‌آموز به مدرسه فراهم شود.

۸ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل یا پایه یا رشته تحصیلی دانش‌آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، به شرح ذیل اقدام شود:

- مدرسه (مبدا) ملزم به ثبت حواله مرجوعی به منطقه و تحویل کتاب به منطقه است.

- منطقه ملزم به بررسی و تأیید حواله مرجوعی از مدرسه است.

- پس از تأیید منطقه، مدرسه محل تحصیل (مقصد) و یا دانش‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب‌های درسی دانش‌آموز متناسب با پایه یا رشته تحصیلی یا مدرسه جدید دانش‌آموز، به مدرسه فراهم شود.

۹ معلمان و دبیران، می‌توانند از تاریخ ۱۵ مهر و دانش‌آموزانی که فقط به تعدادی از کتاب‌های درسی نیاز دارند از تاریخ اول آبان، فرآیند سفارش کتاب‌های درسی را از منوی "سفارش تک جلدی کتاب‌های درسی و بسته‌های آموزشی" در سامانه ثبت کنند تا از طریق شرکت پست به آن‌ها تحویل شود. این خدمت تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت.

۱۰ توزیع کتاب‌های هنرجویان شاخه فنی و حرفه‌ای به هنرجویان شاخه کاردانش ممنوع است و مسئولیت کمبود کتاب به علت توزیع نامناسب در استان و منطقه به عهده اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه است.

۱۱ تمامی عوامل توزیع استان، منطقه و مدرسه می‌بایست مواد آموزشی را مطابق با تقویم زمانی اعلامی و اطلاعات مندرج در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی توزیع کنند.

اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی از طریق شماره‌های مندرج در بخش پشتیبانی سامانه و دورنگار ۸۸۳۰۹۲۶۶ آماده دریافت پیشنهادات و پاسخگویی به سوالات مربوط است.

منبع : خبرگزاری مهر