کد مطلب: 185594
 
تاریخ انتشار : شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۷
رئیس کمیسیون‌ سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: تا زمانی که موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده اسقاط نشوند نمی‌توان از بهبود شرایط هوای تهران صحبت کرد، باید خودروهای استاندارد با سوخت‌های هیبریدی و برقی وارد شهر تهران شوند.
 
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی پیرهادی در آیین افتتاح 8 واحد سیار معاینه فنی خودروهای سبک شهر تهران که صبح امروز با حضور شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، جلال بهرامی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مهدی صباغ؛ شهردار منطقه یک، سردار محمدحسین حمیدی؛ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در قالب شصت‌و‌پنجمین پویش امید و افتخار برگزار شد، اظهار کرد: با شرایطی که پیش می‌رود هیچ امیدی به بهبود شرایط و وضعیت هوای تهران در ارتباط با کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.

وی افزود: ما هرساله در فصل زمستان با وارونگی هوا روبه‌رو هستیم و به‌تبع شاهد افزایش آلاینده‌ها خواهیم بود و این در حالی است که علی‌رغم تأکیدات انجام‌شده شاهد هستیم که در زمستان وزارت نیرو در همان ایام اجازه مازوت‌سوزی را می‌دهد و همین امر باعث افزایش آلایندگی در شهر می‌شود.

تأثیر "معاینه فنی اجباری خودروها" بر کاهش آلودگی هوای تهران چه‌میزان بوده است؟

رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تردد بیش از 4 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران گفت: متأسفانه در دولت قبل شاهد یک اتفاق عجیب بودیم به‌طوری که دولت مجوز ادامه فعالیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری را داد و شرایط امروز نتیجه همین مجوز صادرشده است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت قبل در خصوص آلودگی هوا تصریح کرد: دولت در آن مقطع باید تصمیم می‌گرفت که اقدامات لازم را در خارج کردن و اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده انجام بدهد اما یک تصمیم غلط و نادرست شرایط را به این سمت برد که ما با افزایش آلودگی هوا در شهر تهران روبه‌رو هستیم.

پیرهادی با بیان اینکه "با شرایط فعلی هیچ امیدی به بهبود شرایط هوای تهران نخواهیم داشت"، گفت: بنده چندی پیش نامه‌ای 6صفحه‌ای را به رئیس سازمان محیط زیست کشور ارسال کردم که تا امروز پاسخی را دریافت نکردم و البته ناگفته نماند که پاسخی هم ندارد!

وی با اشاره به انتشار پایش سیاه انتشار ابراز کرد: این موضوع مهمی است که ما در برنامه چهارم توسعه به آن تأکید داشته‌ایم و باید انجام شود.

رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با توجه به شرایط شهر تهران به‌جهت مرکزیت سیاسی بودن و اقتصادی بودن کشور خاطرنشان کرد: 20 درصد از جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند و قاعدتاً باید نگاه ویژه‌تری به تهران از سوی حاکمیت وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه "بسیاری به بنده خرده می‌گیرند که نباید این مطالب را در رسانه‌ها اعلام کنم"، تصریح کرد: به هر صورت رسانه‌ها باید مطالبه‌گری داشته باشند و بنده نیز مطالب را در فضای رسانه‌ای اعلام می‌کنم.

پیرهادی با تأکید مجدد بر اینکه "با نوع برنامه‌ریزی فعلی نباید امیدی به کاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط تهران داشته باشیم"، گفت: سازمان محیط زیست هم نمی‌تواند در این حوزه ورود کند چرا که قدرت لازم را در این بخش ندارد.

وی راجع به ورود خودروهای کم‌کارکرد به شهر تهران تصریح کرد: سازمان میحط زیست نیز تأکید دارد که اتوبوس‌هایی با بیش از 5 سال عمر و با استاندارد یورو4 وارد نکند.

رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با ابراز اینکه "تا زمانی که موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده اسقاط نشوند نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط هوای تهران داشته باشیم"، گفت: باید خودروهای استاندارد با سوخت‌های هیبریدی و برقی وارد شهر تهران شوند تا شرایط بهتر شود.

وی با تذکر اینکه سالانه 4 هزار نفر بر اثر مرگ زودرس به‌واسطه آلودگی هوا جان می‌دهند، گفت: میزان خسارتی که از این حوزه به سلامت شهروندان وارد می‌شود بسیار است و قاعدتاً با این شرایط نسل آینده ما به‌واسطه آلودگی هوا دچار بیماری‌های متعددی خواهند شد.

+

منبع : تسنیم