به گزارش
ایران خبر، دو فیلم کیانوش عیاری به نام خانه پدری و کاناپه جزو فیلم های مشکل دار است که هنوز مجوز اکران نگرفته است. علت توقیف خانه پدری
«خانه پدری» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیانوش عیاری است که سال۱۳۸۹ ساخته شد. تهیهکنندگی این فیلم را ناجی فیلم وابسته به پلیس برعهده داشت که در ادامه به دلیل انتقادهای پیرامون خشونت فراوان در فیلم از آن کنار کشید.
در بررسی دوباره پرونده این فیلم اعلام شد یا سکانس اصلی فیلم حذف شود که عیاری آن را نپذیرفت یا شرط سنی برای این فیلم گذاشته شود.
خانه پدری کیانوش عیاری از جمله فیلمهایی است که همچنان از سال ۹۳ به بعد توقیف است ؛ به نظر میرسد پس از اکران فیلمهای عصبانی نیستم و خانه دختر حالا نوبت به اصلاح و اکران خانه پدری میشود ؛ اما مشکل چیست ؟ درادامه با بررسی علت توقیف خانه پدری همراه ما باشید .
خانه پدری در اپیزود ابتدایی با یک زهرچشم مخوف از مخاظب آغاز میشود ؛ در این صحنه ، پدری نادان ، سنگ بر سر فرزندش میکوبد و جمجمهی او را کاملا خرد میکند ؛ به دنبال این نما نیز تصویر زنده به گور کردن فرزند در زیرزمین خانه محل اقامت خانواده را میبینیم ! اما حتی این اتفاق هم پایان ماجرا نیست ؛ پدر برای مطمئن کردن یکی از اقوام درباره اینکه آیا واقعا فرزندش را کشته یا خیر ، شمشیری را تا میانه در قبر فرزندش فرو برده و سپس شمشیر خون آلود را به طرف خویشاوند خود میگیرد تا کشتن فرزندش را ثابت کند !
صحنه های دلخراش در خانه پدری
گفته شده که در نمایش فیلم خانه پدری در جشنواره فیلم فجر ، برخی افراد به دلیل شدت خشونت بالای صحنههای فیلم دچار فشار عصبی شدهاند . خانه پدری در روزهای چهارم و پنجم دی ماه ۱۳۹۳ در گروه هنر و تجربه در پردیس سینمایی کوروش به نمایش درآمد اما (همانطور که انتظار داشتید بشنوید)، اکران فیلم متوقف شد .
به هر حال خانه ی پدری (مانند تمامی عناوین دیگر) فیلمی سینمایی و اثری هنری است نه یک فیلم مستهجن ؛ اما در اینکه آیا فیلم خانه پدری اکران میشود یا خیر شک بسیاری وجود دارد . شاید این فیلم دوباره به هنر و تجربه تبعید شود !
فیلم«خانه پدری» کیانوش عیاری سال ۱۳۹۳ اکران چند روزهای در گروه هنروتجربه داشت و بعد از آن نمایش فیلم متوقف شد. سال گذشته با مطرح شدن اسامی فیلمهای توقیفی عنوان شد که «خانه پدری» با توجه به پروانه نمایشی که دارد میتواند در گروه هنروتجربه اکران شود، اما کیانوش عیاری با نمایش فیلم در این گروه مخالفت کرد. او درباره دلایل این مخالفت میگوید: «این اکران در گروه هنر و تجربه مانند تبعیدگاهی است که میتوانی در آن نفس بکشی و آرام بگیری. وقتی «خانه پدری» در اکران عمومی بینتیجه ماند، به آن پروانه نمایش در گروه هنر و تجربه داده شد و قرار بر این بود در این گروه اکران شود. «خانه پدری» در چهار سالن قرار بود اکران شود که سه سالن اجازه ندادند و تنها در سالن نمایشی که امیرشهاب رضویان مدیر آن بود فیلم در دو روز اکران شد.
سال95 کیانوش عیاری فیلم «کاناپه» را در حالی مقابل دوربین برد که هنوز حواشی اکراننشدن فیلم «خانه پدری» در جریان بود. حساسیتها درباره عیاری و فیلم تا حدی بود که فیلم جدیدش را هم تحتالشعاع قرار دهد. این حساسیت زمانی بیشتر شد که عیاری در «کاناپه» برای بازیگران زن از کلاهگیس استفاده کرد و همین امر باعث شد اهل فن و غیرفن نظریات خود را اعلام کنند. با اینکه عیاری نسبت به شروط اعلامشده برای اکران «خانه پدری» از سوی سازمان سینمایی معترض بود.
حواشی کاناپه از این قرار بود که عیاری در اقدامی "جسورانه و نامتعارف" در سینمای پس از انقلاب ایران پلانهای بازیگران زن را با استفاده از کلاه گیس فیلمبرداری کرده بود. همین مسئله باعث عدم پذیرش و نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر سال ۹۵ شد و مسئولین وزارت ارشاد تصمیم گیری در مورد این فیلم را منوط به نظر مقامات بالاتر اعلام کردند.
کیانوش عیاری در جدیدترین مصاحبه خود در واکنش به این اعلام موضع میگوید با توجه به مشکلاتی که برای تمامی فیلمهای او در زمان اکران به وجود آمده گویا مشکل از خودش است نه فیلمهایش!
او با اظهار بیاطلاعی از اتفاقات جدیدی که برای «کاناپه» افتاده، توضیح میدهد: «این روزها سخت مشغول فیلمبرداری سریال «۸۷ متر» هستیم و از تصمیمات مسئولان در اکران «کاناپه» بیخبرم. اما در چند روز گذشته خبری را در صفحات مجازی دیدم که فکر کردم قدیمی است و بعد دیدم گویا خبر جدید بوده و گفتهاند «کاناپه» اکران نمیشود.»
فیلم کاناپه روایت زندگی 2 خانواده ای است که می خواهند با هم وصلت کنند اما در نهایت یک کاناپه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی آنها می شود.
بازیگران این فیلم عبارتند از فرهاد آییش، ابوالفضل پورعرب، بابک حمیدیان ، فرگل فربخش، آتوساانواریان، بیتابیگی، سمیراذکایی، تینا عبدی،رزیتاسلطانی، باحضور فریباکامران وجهانگیرالماسی
واکنش کیانوش عیاری به منتفی شدن اکران کاناپه
کارگردان فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از «خانه پدری» که اکران نشد، به تصمیم مسئولان درباره «کاناپه» واکنشی نشان ندادید، توضیح میدهد: «متأسفانه این عدم پیگیری هم خوب نیست اما انگار که به این نوع کارها عادت کردهام، از نخستین فیلمی که ساختم تا به امروز، وقتی زمان اکران رسید، مشکلاتی گریبانم را گرفته است. فکر میکنم بیشتر از آنکه به من ربط داشته باشد به سیستم سینمایی کشور مرتبط است. «دو نیمه سیب»، «روز باشکوه»، «آبادانیها»، «شاخ گاو»، «بودن یا نبودن»، «بیدار شو آرزو»، «خانه پدری» و حالا «کاناپه»، سر هر یک از فیلمها مشکلات و مسائلی را در اکران بهوجود آورده و دو فیلم اخیرم که برخوردها و تصمیمات به بدترین شکل صورت گرفت. این برخوردها ناراحتکننده است که فیلمها توسط افرادی که بهنظر دچار سوءتفاهم، تنگنظری یا تصمیمات سلیقهای هستند، به بایگانی میرود.»
عیاری همچنین عنوان میکند: «صحبتی با مسئولان درباره «کاناپه» در مدت اخیر نداشتم. وقتی هم خبر عدم اکران منتشر شد، پیگیری نکردم و وقتی از چیزی اطلاع ندارم به حدس و گمان متوسل میشوم. نمیدانم مشکلات دیگر هم وجود دارد یا خیر؟ چرا اذیتم میکنند. انگار مشکل خودم هستم، اما بهعنوان فیلمساز در گوشهای نشسته و فعالیتم را انجام میدهم.»
نگرانی از توقیف و بلاتکلیفی فیلم کاناپه حالا نمیدانم چه بر سر «کاناپه» میآید. نمیخواهم بدبینانه به این ماجرا نگاه کنم اما گاهی انگار مسالهای پیش آمده که همان مساله در جایی دیگر خودنمایی میکند و بازتابش جای دیگر است. ماجرای من هم شکل ظروف مرتبطه را پیدا کرده است.»
---
از مراحل ساخت فیلمم لذت می برم
عیاری در ادامه با تاکید به این نکته که «بیشتر از آنکه از نمایش فیلم لذت ببرم از مراحل ساخت فیلم لذت میبرم»، توضیح میدهد:«من فیلمسازم و هوش و حواسم روی کارم است. بیشتر از آنکه از نمایش فیلم لذت ببرم از مراحل ساخت فیلم لذت میبرم و همیشه کارم را ادامه خواهم داد. مساله عرضه فیلم کمتر از ساخت فیلم نیست اما به عنصر بهرهگیری از کاری که میکنم، زیاد فکر نمیکنم. البته این خیلی خوب نیست. هر فیلمسازی فروش بالای فیلم و بازتاب آن را میان مردمی که برایشان فیلم میسازد دوست دارد. با این حال وقتی خودم تنها هستم، بیشتر به فکر ساخت فیلم هستم تا موارد دیگر.»
کیانوش عیاری (زاده ۲۳ اردیبهشت ۱۳۳۰ - اهواز) نویسنده و کارگردان ایرانی است. وی فعالیت سینمایی را با ساخت فیلمهای کوتاه ۸ م. م در سینمای آزاد اهواز آغاز کرد.
عیاری سینمای حرفهای را با نگارش فیلمنامه و کارگردانی فیلم تنوره دیو تجربه کرد. از مشخصههای بارز فیلمهای عیاری سبک واقع گرایانهٔ منحصر به فردش و پرداختن به موضوعات بکر همچون پیوند قلب در فیلم بودن با نبودن میتوان نام برد. عیاری از سال ۱۳۸۱ به مدت ۵ سال مشغول ساخت سریال روزگار قریب بود که داستان زندگی بنیانگذار طب نوین کودکان در ایران، دکتر محمد قریب است. عیاری برای فیلم آبادانیها در سال ۱۹۹۴ برندهٔ جایزهٔ پلنگ نقرهای جشنواره بینالمللی فیلم لوکارنو شد. او برادر داریوش عیاری است./آی سینما