مصوبه واگذاری مناطق حفاظت شده دنا به محیط زیست متوقف شده است
به گزارش ایران خبر، جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۲۲ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره گرانی خودرو، گفت: وزیر صمت زمانی که تصدی وزارت صمت را بر عهده گرفت، وعده حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت آن را داد.
وی بیان کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح میکنیم، نه با دولت و نه با هیچیک از وزرا پدرکشتگی داریم، بلکه حرف ما حرف مردم است. رئیسجمهور نیز بارها وعدههای وزیر صمت را تکرار کرده است.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ گفت برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک میکند.
رشیدی کوچی تاکید کرد: امروز کلاه خود را قاضی کنید که آیا قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده است؟ در چند روز قبل، ارزانترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است. فاطمی امین گفته بود قرعه کشی خودرو به زودی حذف میشود، اما همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداختهایم و مردم ناچارند در این لاتاری ثبت نام کنند. لاتاری یعنی ما جایی ثبت نام کنیم که چندین برابر پول دهیم و یک خودرو تحویل بگیریم. مردم امروز از وعدههای بی عمل ناراحت هستند.
وی تصریح کرد: هرگاه در مجلس و دولت بحث خودرو مطرح شد، خودروسازان قیمت را بالا بردند و این دهن کجی به دولت و مجلس بود. در پایان سال ۱۴۰۱ قرار داریم و ما در این شرایط به تثبیت قیمت خودرو نیز راضی هستیم، اما همین امروز نیز شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم. مردم امروز به سختی میتوانند خودرو دسته دوم تولید داخل را تهیه کنند.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در آبان ۱۴۰۰ عنوان شد که در ۱۴۰۱ قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت و به این سمت میرویم که بیش از نیاز داخل خودرو تولید کنیم، اما این در حالی است که به هیچ یک از این وعدهها عمل نشد و فقط ۳۰ درصد افزایش ظرفیت تولید داشتیم.
رشیدی کوچی گفت: سمند ال ایکس ساده که معمولیترین خودرو تولیدی بعد از پراید در ایران به شمار میآید، ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳۲ میلیون تومان بود و امروز ۳۷۵ میلیون تومان است. پژو پارس ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۶۰ میلیون تومان بود که امروز ۴۰۰ میلیون تومان شده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۴۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر ۳۹۵ میلیون تومان است. به جای اینکه مسائل را حل و فصل کنیم، دائم وعده میدهیم. اگر ما با همین فرمان پیش برویم، باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم.
وی تاکید کرد: چرا خودروهای تولید داخل را به ۳ برابر قیمت آن به مردم میفروشیم؟ در کشور ما خودرو تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ به فروش میرسد، در حالی که در کشورهای همسایه با قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی معامله میشود. تا وقتی انحصار خودرو در دست ۲ خودروساز باشد، وضعیت همین خواهد بود. برخی میگویند مثل اصحاب کهف هستیم و وقتی از غار بیرون آمدیم، قیمتها چندین برابر شده بود. چرا مردم باید برای خودروهای خارجی قیمت ده برابری پرداخت کنند که برخی از آنها حتی در خارج از کشور از رده خارج شدند؟
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور جنگ زده عراق خودروهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بنز و بی ام و معامله میشود. چرا ما باید خودرو در بورس کالا معامله کنیم؟ هرگز خودرو اقتصادی که از آن صحبت میشود، زیر ۷۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه نمیشود. مردم دنبال ماشین هستند و خودرو یک کالای سرمایهای نیست بلکه یک کالای مصرفی صفر است. این مردم نیستند که بنزین مصرف میکنند، بلکه خودروهای تولیدی هستند که بنزین مصرف میکنند.