به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع کمیسیون ماده 5 اظهار کرد: موضوع مسکن هم یک جنبه رفاه و نیاز پایه هر خانواده و مردم را دارد و هم یک نگاه اقتصادی دارد، پس از هر دو جهت برای ما قابل توجه است. در راستای عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال و رونق عرصههای مختلف مرتبط با ساخت مسکن، اقداماتی از سوی شهرداری آغاز شد.
وی افزود: در واقع ما امروز شرایطی را پشتسر میگذاریم که بر اساس عدد و ارقام در سال 99 اجارهنشینی از 12 درصد در سال 65 به 38 درصد رسیده است و طبق آمار 38 درصد از جمعیت ما در تهران اجارهنشین هستند که البته در تهران این آمار در سال 99 حدود 40 درصد است.
شهردار تهران گفت: اتفاقی که رقم خورد اینکه قیمت مسکن و قیمت اجارهنشینی هم افزایش یافته است و ما شرایطی را داریم که علیالقاعده خرید مسکن یک آرزو شده است و بهنوعی دلنگرانیهای مردم در این زمینه افزایش یافته است و بدترین وضعیت ما مربوط به هشت سال اخیر است و دوره دوم دولت روحانی و اگر ما بخواهیم ادوار گذشته را با هم مرور کنیم در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه 22 درصد بوده است قیمت مسکن در آن زمان 3.9 برابر شده است، البته در دوره سازندگی در سال 68 تا 69 فاقد آمار است.
زاکانی گفت: در دوره اصلاحات تورم 19 درصد بود و طی هشت سال قیمت مسکن 3.7 درصد رشد داشت و دو میلیون و صد واحد مسکونی عرضه شده است.
وی ادامه داد: در دولت احمدینژاد در سال 84 تا 91، 2 میلیون و 300 واحد مسکن عرضه شد و قیمت مسکن از 84 تا 91، 4.7 درصد رشد داشته و تورم 25 درصد بوده است.
شهردار تهران گفت: در دوره تدبیر و امید تورم سالانه 33 درصد و قیمت مسکن 8.7 برابر شده است و بدترین وضعیت را در دولت تدبیر و امید داشتهایم و 690 درصد رشد قیمتی داشتهایم. در دولت اخیر هم 70 درصد رشد قیمت داریم که علت آن ادامه مسیر گذشته است و استمرار همان دوره است که وجود دارد.
زاکانی تصریح کرد: ما در مدیریت شهری بر اساس یک پایه اساسی تصمیمگیری کردیم که؛ آیا تهران را مثل گذشتگان بهویژه 4 سال قبل از دوره جدید و در دوره پنجم مدیریت شهری گران اداره کنیم و یا اینکه تهران را بهسمت ارزان شدن ببریم؟
وی ادامه داد: سیاست گران کردن تعبیری بود که در دهه هفتاد هم بیان میشد و متصدیان امر در آن دهه میگفتند که باید تهران گران شود تا همه به تهران نیایند حتی مهاجرت معکوس از تهران صورت بگیرد و هیچ توجهی به وضعیت مردم نداشتند، لذا ما دست به انتخاب زدیم و برای ما ایجاد رفاه برای مردم موضوعیت دارد و مردم در نگاه عناصر انقلابی جایگاه رفیعی دارند و بهعنوان سالار جامعه هستند.
شهردار تهران با بیان اینکه ارزان شدن را باید شهر تهران به خودش ببیند بخشی از آن ناظر به بخش مسکن است، تصریح کرد: آن چیزی که سبد خانوار را اختصاص میدهد موضوع مسکن است که طبق سال 99، 43 درصد تهرانیها اجارهنشین هستند و در سنوات اخیر اجارهها بهصورت سرسامآور بالا رفته است و مهاجرت از تهران به سایر استانها رقم خورده است.
وی ادامه داد: طبق آماری که در سال 1400 در شهرستان کرج گرفته شده بود بیشترین مهاجرت از شهر تهران به شهرستان کرج بوده است و کسانی که سیاست گران کردن تهران را در نظر داشتند موفق بودند و ما شکست این سیاستها را در پیش گرفتیم و تصمیم گرفته شد در قرارگاه جهادی مسکن سالانه 180 هزار واحد مسکونی ساخته شود. تهران 940 هزار قطعه است و اگر عمر مفید ساختمان را 50 سال در نظر بگیریم عملاً باید سالانه دو درصد از این قطعات نوسازی شوند تا تهران دچار فرسودگی نشود و ما باید سالانه 20 هزار پروانه بدهیم تا مسیر نوسازی شهر را دنبال کنیم. ما در سال 91 ـ 90 سقوط صدور پروانه را داشتیم و حداقل آن را در سال 1400 داشتیم و یکی از توفیقات ما در سال 1401 شکست معکوس این سیاست و رونق بازار مسکن بود.
زاکانی ادامه داد: پس مسیری که انتخاب شده بود برای گرانسازی شهر از طریق اقتضائات و تنگنای شهروندان عملاً منجر به فرسودگی شهر شد.
وی گفت: برای یک عدهای سیاست راندن فقرا در شهر موضوعیت داشت و طبقه ممتاز را در شهر داشته باشند اما ما شهر تهران را برای همه میخواهیم و عدهای با سیاستشان تهران را بهسمت فرسودگی بردند و ما معتقدیم تهران بهشدت نیاز به نوسازی دارد و اساساً زمینه خطرآفرینی برای شهر را به حداقل برسانیم. سیاستهایی که ایجاد شده است از دهه 90 بوده ما در این دهه شاهد کاهش صدور پروانهها را داشتیم که تا سال 1400 پروانهها کاهش یافت و هم بهسمت گرانی و هم بهسمت فرسودگی شهر رفت و در سال 1401 ما موفق شدیم شرایط جدیدی را برای شهر تهران رقم بزنیم.
شهردار تهران گفت: ساکنان تهران یک میلیون مسکن کم دارند؛ البته بخشی از مسکنها بهعنوان سوداگری در اختیار برخی از افراد قرار دارد اما این واحدها دور از دسترس مردم هستند و 16 درصد از مردم کشورمان در تهران هستند، بالطبع اعمال سیاست برای افزایش رفاه مردم و ایجاد توسعه و رشد اقتصادی شرایط را بهسمتی میبرد که ما یک ترکیب جدی در خصوص موضوع ساختوساز در تهران داشته باشیم.
زاکانی با اشاره به تأسیس قرارگاه جهادی مسکن گفت: در واقع یکی از موضوعات کمیسیون ماده 5 بود این کمیسیون بسیار مهم است و بنده بارها گفتهام که باید قدر این کمیسیون را بدانیم و بر اساس آن میتوانیم شرایط خوبی را فراهم کنیم. طبق سلسله مواد سیاستگذاری در کلان کشور شورایعالی شهرسازی مسئول تأیید و تصویب طرحهای جامع شهری است. کمیسیون ماده 5 در همه کشور متولی آن استاندار است و دبیرخانه آن راه و شهرسازی آن استان است، در تهران استثنائاً دبیرخانه در شهرداری تهران و شهردار تهران بهعنوان مسئول این کمیسیون شناخته شده است.
وی ادامه داد: یک اتفاق بزرگی رخ داد که این اتفاق کاملاً سیاسی بود و آن اینکه وقتی در ابتدای دهه نود طرح تفصیلی تهران بر مبنای طرح جامع تفصیلی تصویب شد این طرح نیاز نداشت در شورایعالی شهرسازی مصوب شود اما در این شورا مصوب کردند و از زمانی که دولت روحانی بر سر کار آمد هدفگذاری برای گران کردن تهران معطوف به این کمیسیون شد و طرح تفصیلی تهران بهخلاف قاعده از یک استحکام بالایی برخوردار است؛ اما وقتی دوره روحانی شروع شد مسیر جوری اتفاق افتاد که با همان گرانسازی تهران و ایجاد شرایط مهاجرت از تهران، شرایطی فراهم شد که با قیودی که به این طرح میگذارند محدودیتهایی را ایجاد کنند و طرح امروز مصوب کمیسیون ماده 5 بود، چرا که دخالتهای نابجای شورایعالی شهرسازی در این طرح، باعث شد که مردم دچار مشکلاتی شوند و رکود ساختوساز از زمان اعمال این سیاستها بود.
زاکانی با بیان اینکه در دوره آقای قالیباف هیچ وقت به این اجزا و عناصر تن داده نشد، تصریح کرد: در دوره آقای نجفی نیز به هیچ وجه این موارد را نپذیرفتند اما در دوره آقای حناچی این محدودیتها را اعلام میکردند و بهصورت دوگانه، بخشی از آن را قبول کردند و بخشی دیگر را قبول نکردند و فاجعهای ایجاد شد که اکنون مردم در موارد اولیه گرفتار شدهاند. از تیرماه سال 98 این موضوع سیستمی شد و تا قبل از آن سیستمی نبود؛ لذا اگر 250 متر را قابل تفکیک ببینیم تا 750 متر یک طبقه اضافی، تا یکهزار و 250 متر دو طبقه اضافی مجوز داده میشد.
وی ادامه داد: از سال 98 به بعد ترافیک کمیسیون ماده 5 افزایش پیدا کرد و نمیشود با سرنوشت کشور یک نگاه سادهلوحانه داشت و جان مردم را بهعنوان ابزار در نظر بگیریم و با آن دنبال کنیم.
زاکانی گفت: ما از کمیسیون ماده 5 یک اهرم تحول درست کردیم و دنبال کردیم که این کمیسیون نسبت به مسیری که انتخاب کرده است با جدیت کار خود را دنبال کند و اسباب تحول تهران شود و هر نقطهای از کشور اگر قرار شد طرح تفصیلی تغییر پیدا کند مرجع طرح تفصیلی کمیسیون ماده 5 باشد.
وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون ماده 5 بخش عمده آنها در شورایعالی شهرسازی هستند و پیش از آغاز مدیریت شهری یک قاعده جدید گذاشتند و یک قفل جدیدی را همین اعضا زدند، همان کسانی که امروز بهاعتقاد بنده جزو کسانی هستند که متهم هستند که وضعیت کشور را به این نقطه رساندهاند و باید به جرایمشان رسیدگی شود و با تصمیمگرفتنها و تصمیمات غلط آنها. آنها نزد افکار عمومی باید پروندهشان باز شود. موج گرانی وقتی در تهران راه افتاد در سراسر کشور تسرّی پیدا کرد.
شهردار تهران گفت: لذا ما با نگاهی که در کمیسیون ماده 5 بود کمیسیون ماده 5 را منشأ تحول در تهران در نظر گرفتیم و بهسمتی رفتیم که طرحهای موضوعی و موضعی اولویت نباشد و بهخاطر همین ما نگاه کمیسیون ماده 5 یکی از ادوار موفق خود را در دورههای گذشته پشتسر گذاشته است.
وی گفت: با فعال شدن دبیرخانه این کمیسیون در 18 ماه پروندهها رسیدهایم به ظرف 2 ماه؛ در واقع 18 ماه پشت کمیسیون ماندن به دو ماه رسیده است، نکته دیگر اینکه این حق مسلم مردم است درخواستهایشان را داشته باشند و یک قانون است. اگر تعداد پروانهها در شهر افزایش پیدا کرد، شهرفروشی نیست و این عملاً رونق است و هر کسی با این مخالفت کند با اساس و منافع ملی مخالفت میکند، لذا موضوع ما اولویت طرحهای موضوعی و موضعی شد. مشکلات شهر تهران که دهها سال رنج داده بود ما توانستیم در کمیسیون ماده 5 حل بکنیم و عدهای علاقه دارند که مردم را آزار دهند مثلاً محدوده فرحزاد، دهونک، حصارک، اسلامآباد و محلاتی که مردم سالیان سال رنج میبردند و هیچ وقت هیچ کس نبود که به آنها توجه کند مورد توجه قرار دادیم البته اسم آنها تدبیر بود و دست مردم را لای در میگذاشتند و به آنها میگفتند "ساکت باشید" و بیتوجهی به این شرایط شهر را بهسمتی برده بود که کوچکترین حادثه اتفاقات ناگواری را رقم میزد.
زاکانی گفت: برای محله کن، قاعدهای را گذاشته بودند که فقط یک درصد زمینهای کن واجد آن شرایط میشد و 99 درصد زمینها رها شده بود و بحث ما این بود که؛ "چرا به مردم ظلم میکنید؟ ما باید سمت مردم باشیم."، لذا حرکت ما بهسمتی رفت که در کمیسیون ماده 5 طرحهای موضوعی و موضعی اولویت داشته باشد. حق مردم است که درخواست کنند و فارغ از اینکه کسی امضای طلایی داشته باشد پرونده مردم در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار بگیرد. بنده تعجب میکنم که بعضیها حرفهای عجیبی میزنند و ما جلوی رانت را گرفتیم و اتفاقاً فسادی که رخ میداد جلوگیری کردیم. ما این زمان را به دو ماه رساندیم و گفتیم هر کسی میتواند درخواستش را مطرح بکند. در کمیسیون 66 مورد موضعی بوده، یکی از این موارد ده کن بوده که 70 هکتار است. ما ناظر به 79 طرح محله کن ماهها کار کارشناسی کردیم و 5 هزار قطعه در این هکتار را بررسی کردیم و با تصمیمی که در کمیسیون ماده 5 گرفتیم، 5 هزار قطعه گشایش ایجاد کردیم.
وی گفت: موضوع محله نفرآباد، دهها سال رها شده بود. این محله به یک مخروبه تبدیل شده بود. ما آمدیم جلوی رانت را گرفتیم و لذا امروز بروید محله نفرآباد را ببینید ساختوساز آغاز شده است. محله شهید محلاتی، یکی دیگر از موضوعاتی بود که در کمیسیون ماده 5 تصمیماتی اخذ شد. بنده نسبت به موضوعات موضوعی و موضعی حساس بودم؛ اما حساسیت ما بر این طرحها بوده و اتفاقاً کلید کارگشایی شهر تهران همین کارها بوده است و موضوع ناظر بر این بوده که بتوانیم یک محله را نوسازی کنیم.
شهردار تهران گفت: خیابان قزوین، یکی دیگر از موضوعاتی بود که در کمیسیون ماده 5 مورد توجه قرار گرفت. متأسفانه این محله فرسوده شده بود و ما برای دو قسمت از این محله در دو منطقه 11 و 17 موضوع نوسازی را مطرح کردیم؛ همچنین برای خیابان دماوند نیز طرح اصلاحیه را گذاشتیم و اینها هنر کمیسیون ماده 5 است؛ همچنین ما برای خیابان فدائیان اسلام نیز اقدامات مؤثری را در کمیسیون ماده 5 انجام دادیم.
زاکانی گفت: ما برای هر تصمیم کارگروههایی را پیشبینی کرده بودیم بهطوری که در کمیتهها برای هر طرح 5 الی 6 ماه کار کارشناسی انجام میدادند.
وی ادامه داد: با توجه به این مسائل آیا ما باید سیاست تدبیر و امید را پیش میبردیم یا آن را تغییر میدادیم؟ ما توانستیم پادگان جی را با کمیسیون ماده 5، پادگان 06 را با کمیسیون ماده 5 و... پیش ببریم؛ البته عدهای دوست ندارند ببینند و یا اینکه علاقه ندارند که مردم در رفاه باشند و چرخهای اقتصادی بچرخد و یا اینکه علاقه ندارند مردم در تهران ایمن باشند و یا اینکه یک نفر مدیریت موفقی را رقم بزند، و نباید سیاسیکاری کرد بلکه باید دقیق عمل کرد، لذا کمیسیون ماده 5 به اهرم تحول در شهر تهران تبدیل شد و 66 طرح موضعی در این کمیسیون به تصویب رسید که یک کار بیسابقه در سالهای گذشته بوده است.
شهردار تهران گفت: یکی از کارهایی که دنبال کردیم 68 درصد در بافت فرسوده نوسازی افزایش یافته است. ما برای شهر یک افقی ترسیم کردیم و آن این است که شهر را نوسازی کنیم. در نوسازی شهر مشکل ترافیک شهر، آلودگی هوا، بیآبی و کمآبی، بیمسکنی و بدمسکنی، ایمنی، توزیع خدمات مناسب شهر و مشکلات شهر را با هم دیدهایم تا بتوانیم کالبد شهر را متحول کنیم و لذا تلاش کردیم از طریق طرحهای موضوعی و موضعی این موارد را رقم بزنیم.
زاکانی تصریح کرد: ما به کمیسیون ماده 5 افتخار میکنیم؛ بزرگترین دستاورد این کمیسیون جلوگیری از رانت و نوسازی شهر است.
وی خاطرنشان کرد: مصوبات کمیسیون ماده 5 هر روز روی سایت بارگذاری میشود، هرچه در این کمیسیون مصوب بشود بهصورت شفاف بارگذاری میشود.
شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر امضای تفاهمنامهها با برخی از ارگانها و نهادها گفت: ساصد 17 هکتار است 6 هکتار برای نیروی هوایی و جنگافزاری و 11 هکتار برای شهرداری است و آنچه ما میگیریم برای حوزه خدماتی و فضای سبز. همه آنچه اتفاق میافتد بر اساس قواعد و ضوابط است و یک جایی هم ممکن است مساعدت و کمک بخواهند که ما با افتخار کمک میکنیم و در زمان حاضر بهترین رابطه ما با دولت وجود دارد و شاید در گذشته وجود نداشته است و ما در این دوره 22 مصوبه برای دولت داشتهایم، لذا این موضوع را با افتخار دنبال میکنیم و قاعده مشخص است و اگر با نگاه گذشته جلو میرفتیم پادگان جی، صد سال باز نمیشد!
وی در پاسخ به این سؤال که تفاهمنامههای شهرداری با دستگاههای مختلف چگونه است، تصریح کرد: پادگان جی که در زمان حاضر در آنجا بال غربی یادگار امام در حال اجراست. بخش دیگری از تفاهمنامهها ناظر به نیاز شهر است؛ بهعنوان مثال ما با معلمین، اساتید شهر و تمام مجموعهها اینگونه تفاهمنامه امضا میکنیم و ما به این مسئله افتخار میکنیم، لذا تفاهمنامههای ما مشخص است و با تمام دستگاهها، وزرا و مجموعههای مختلف تفاهمنامه امضا میکنیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارسال لایحه حفظ و صیانت از باغات به شورای شهر تهران گفت: ما در تهران نسبت به فضای سبز حساس هستیم و لذا در همین مدتی که هستیم فضای سبزمان را بهشدت توسعه میدهیم. سال 1400، 1250 هکتار فضای پیرامونی کاشتیم و در سال 1401، 1500 هکتار شد و امسال نیز دو هزار هکتار در دستور کار خود قرار دادیم و در واقع فضای سبز برای ما موضوعیت دارد. نکته دیگر حفاظت و صیانت از فضای سبز فعلی است؛ بهطوری که حتی در کمیسیون ماده 5 نیز به این موضوع تأکید داشتهایم و داریم، بهعنوان مثال در بررسی محله کن در کمیسیون ماده 5 به باغات خرمالوی کن حساسیت ویژهای وجود داشت.
شهردار تهران گفت: ما در شهر باغاتمان مسیری را طی کردهاند که ماحصل این مسیر این بوده که بهواسطه منفعتطلبی، باغات بهسمت خشک شدن رفتهاند، مثلاً در دهه سی وقتی عکسهای هوایی را میبینیم با الآن بسیار متفاوت است، علتش این بوده که اگر راه را برای استفاده درست باز نکنیم کسانی هستند که از بیراهه بروند و کار را خراب کنند و کار را ناقص و معیوب کنند. از قبل موضوعاتی در این خصوص با اعضای شورا مشورت شد و آن موضوعات معطوف بود برای صیانت و گسترش باغات. ما یک معادله کاملاً مشخصشده داریم، عدهای میروند که باغات را خشک کنند و ما راهی را رفتیم که همین زمین و این میزان را بارگذاری کنیم بهشرطی که مابقی را بهعنوان باغ نگه داریم، شرایط را طوری مهیا کردیم که کسانی که از این فرصت برخوردار نیستند بیایند در این بخش و به هیچ وجه این مخالفت با توسعه باغات و صیانت از آنها نیست، این حرفهای سیاسی و نادرست و غیردقیق را که برخی رسانهها بیان کردند درست نیست.
وی ادامه داد: برخیها احساس میکنند که شهردار در سایه هستند زمانی که شهردار در واقع بودند کاری نکردند و شهر را به تعطیلی کشیدند و آبروی ما را بردند، ما بنا نداریم که پاسخ آنها را بدهیم، من میتوانم پاسخ همه آنها را بدهم بهطوری که شهرداری که فقط دوچرخهسواری میکرد اکنون شهردار در سایه شده است. ما میخواهیم مردم را نجات بدهیم و ما 21 ماه به شهرداری آمدهایم. اگر در گذشته کار خوبی کردند میگوییم "دستتان درد نکند" و اگر کاری نکردند ما بهروی آنها نمیآوریم بهطوری که با خطای آنها باید از تهران بروند، ما در این مسیر نسبت به باغات حساس هستیم.
زاکانی گفت: لذا ما در این موضوع با اعضای شورا که افرادی کارکشته و صاحبنظر هستند ایدهای را دادهایم و خود اعضا ایده نهایی را میدهند.
وی یادآور شد: در سال 92 تعداد 30 هزار و 562 فقره پروانه، در سال 93 تعداد 26 هزار فقره، در سال 94 تعداد 12 هزار و 901 فقره، در سال 95 تعداد 9 هزار و 394 فقره، در سال 96 تعداد 9 هزار و 190 پروانه، در سال 97 تعداد 11 هزار و 146 فقره، در سال 98 تعداد 12 هزار و 212 فقره، در سال 99 تعداد 10 هزار و 60 فقره، در سال 1400 تعداد 5 هزار و 400 فقره صادر شده و سال گذشته این رقم به 10 هزار و 400 فقره رسیده است.
شهردار تهران با اشاره به متراژ مسکن ساختهشده در تهران از سال 1392 تا 1401 خاطرنشان کرد: در سال 92 بهمتراژ 46 میلیون و 700 هزار مترمربع، در سال 93 بهمیزان 48 میلیون و 44 هزار مترمربع، در سال 94 بهمیزان 28 میلیون و 820 هزار مترمربع، در سال 95 بهمیزان 15 میلیون مترمربع، در سال 96 بهمیزان 18 میلیون مترمربع، در سال 97 بهمیزان 15 میلیون مترمربع، در سال 98 بهمیزان 17 میلیون مترمربع، در سال 99 بهمیزان 14 میلیون مترمربع، در سال 1400 بهمیزان 12 میلیون و 800 هزار مترمربع و در سال 1401 بهمیزان 13 میلیون و 900 هزار مترمربع ساختوساز شده است.
وی گفت: ما برای 550 هزار واحد مسکونی تفاهمنامه امضا کردیم که الآن حدود 50، 60 هزار واحد آن شروع شده است و این تعداد واحد عمدهاش واحدهای استطاعتپذیر است و هیچ کدام بهعنوان ویژه نیستند و ما روی این موضوع دقت داشتهایم، 34 هزار واحد آن برای شهرداری است که حتماً بخشی از آن را برای پرسنل خودمان با یک الگوی جدید خواهیم داشت و بخشی از آن را برای اجارهنشینی شهر تهران خواهیم گذاشت، بخشی از آن را بهعنوان فروش خرد خواهیم گذاشت.
زاکانی تصریح کرد: ما در تهران هتلی داریم که زمینشناسی میگفت روی گسل قرار دارد و مراجع دانشگاهی نامه رسمی دادند که کاملاً تابآوری دارد و هیچ اشکالی ندارد و حتی آمدند در کمیسیون ماده 5 از آن دفاع کردند. ما در این زمینه سختگیرانهترین موضوعات را مطرح کردیم و گفتیم از نظر ما باید از مراجع خودشان مجوز بگیرند.
شهردار تهران گفت: این یک واقعیت بسیار شیرین است که ما در کمیسیون ماده 5 حساس بودهایم که مشکل حصارک را حل کنیم، مشکلات سایر محلات، کن، محله اسلامآباد را حل کنیم.
وی ادامه داد: یک نگاه ناقص و معیوب وجود دارد که امیدواریم دکتر بذرپاش آن را اصلاح کند. عامل بیچارگی کشور همین مسیر را همچنان میروند، چرا دست از جان مردم برنمیدارید؟ اتفاقاً کسانی که نگاه انقباضی خود را به شهر تهران تحمیل کردند و طرح تفصیلی شهر تهران را تغییر دادند و حق نداشتند این کار را بکنند و فراتر از قانون عمل کردند و سیاسیبازی به جان مردم کردند و طرح تفصیلی را که علاوه بر کمیسیون ماده 5 در شورایعالی شهرسازی تصویب شده بود آن را مخدوش کردند.
زاکانی گفت: هنر نداشتند که موضوع آلودگی هوا و زیرساختهای شهر را تأمین کنند و تلاش زیادی کردند که شهر را قفل کنند و لذا این موضوع مهم است که ما قانونی عمل کردیم و باید دستگاه قضا بهسراغ آنها برود.
شهردار تهران گفت: عمده مصوبات منطقه 22 به گذشته برمیگردد و ما مصوبات کمی را برای این منطقه داشتهایم، لذا ما در یکی دو هفته آینده چند شهرک الگو را در تهران خواهیم داشت.
وی ابراز امیدواری کرد که بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی گره شورایعالی شهرسازی را باز کند و مشکلات در این شورا مرتفع شود.
شهردار تهران گفت: ما کاملاً در چارچوب و دقیق کار میکنیم، نوع نگاه انقباضی و برای محدود کردن تهران را قبول نداریم، بنده بر اساس قواعد کار میکنم آنچه حساس هستم موضوع طرحهای موضوعی و موضعی است.
وی با تصریح به اینکه "سازمان بازرسی کشور در تمام شئونات ما میتواند ورود کند"، گفت: سازمان بازرسی از یک سال پیش در کمیسیون ماده 5 ما ورود کرده است و تمام مصوبات ما را مرور میکند و لذا ما با سازمان بازرسی کل کشور ارتباط خوبی داریم.
زاکانی درباره اختلافنظر حقوق در بحث کمیسیون در تهران و سایر شهرها تصریح کرد: برای ما قطعی است که قانونگذار سال 51 تهران را مستثنی کرده است و جنبه منطقی این است که در همین مسیر تصمیم گرفته شود، اما اشتباه جای دیگر است و اینکه یک نگاه انقباضی و غلط پیش گرفته بودند و این مسئله مانند یک آیینه مشخص جلوی روی همه است. ما ناظر به گذشته حرف میزنیم که در حال ایجاد فاجعه بود و ما جلوی فاجعه را گرفتیم، همچنین با وزیر راه تفاهمنامه داریم که مصوبات کمیسیون ماده 5 با 4 امضا رسمیت پیدا میکند و اگر مصوبهای را پیدا کردید که 4 امضا را نداشته باشد آن موقع میتوانید بگویید ما خلاف کردیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه ساختوساز بافت فرسوده 68 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: در 5 طبقه و بیشتر 17046 مورد در سال 91 داشتیم، سال 95 حدود 7571 و سال 96 حدود 9466 و سال 97 حدود 10251 و سال 98 حدود 8451 و سال 99 حدود 6786 و زمان ما 8377 پرونده شد و عدد ما مانند سال 98 است.
وی گفت: در بحث متراژ زیربنا سال 95 حدود 15میلیون و سال 96، 18 میلیون و سال 97 حدود 15 میلیون و سال 98 حدود 17 میلیون و سال 99 حدود 14 میلیون و سال 1400 حدود 12 میلیون و 800 و سال 1401 حدود 13 میلیون و 900 بوده است.
زاکانی اضافه کرد: مواردی از گذشته بوده و میراثی بوده که از گذشته به ما رسیده است، بهعنوان مثال چندی پیش بازدیدی را از منطقه 5 داشتیم که مجموعهای را در گذشته ساخته بودند که به هیچ عنوان قابل قبول نبود، اما مواردی که خودمان در این دوره انجام میدهیم همه موارد را امکانسنجی میکنیم و تمام ساختوسازها بر اساس شرایط انجام میشود.
شهردار تهران گفت: در 20 ماهی که هستیم تا امروز هیچ نقض مصوباتی را از شهرداری تهران در دیوان عدالت اداری نداشتهایم.
وی گفت: یکی از کارهایی که در این دوره بهشکل سختگیرانه تصمیمگیری میشود، در گذشته بهصورت کلی به موضوعات پرداخته میشد اما در این دوره به اجزای مختلف یک موضوع توجه میشود. کمیسیون ماده 5 میتواند یک امکان مناسبی را برای نوسازی بافت فرسوده و ایمنی شهر فراهم کند.
زاکانی با بیان اینکه کمیسیون ماده 5 در تمام کشور قفلهای طرح تفصیلی را باز میکند، گفت: نوع نگاه متفاوت است و میگویند "هرکاری میکنید باید از شورایعالی اجازه بگیرید"؛ مسیر کارشناسی تهران معلوم است و کجای این کارشناسیها میگویند که ساختمانهای بالای 11طبقه باید به شورا بروند؟ شما با مردم سیاسی برخورد میکنید و مشخص است که شورای ششم منتخب چهکسی است. وقتی با عجله در تیرماه سال 1400 مصوبه جدید میدهند و حالا بیانیه میدهند، نشانه چیست؟ اگر من بخواهم در مورد اقدامات خلاف قانون آنها صحبت کنم، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. ما کاملاً ضابطهمند و قانونی عمل میکنیم.
شهردار تهران با ابراز اینکه "نگاه انقباضی و آسیبپذیر کردن مردم را قبول نداریم"، تصریح کرد: آنچه بنده روی آن حساس هستم طرحهای موضعی و موضوعی است تا جلوی فرسودگی شهر را بگیریم.
وی با بیان اینکه موضوع شهر ابعاد مختلف دارد، گفت: در سال 1401 میزان پروانه ما در منطقه 1 و 3 و 11 کمتر است و آن سیاستی که دنبال میکردیم باید مثل گذشتگان مناطق یک رشد تراکمی پیدا میکرد بهطوری که در سال 1401 مناطق 1، 3 و 11، کاهش تراکم داشتند.
زاکانی گفت: نوع مواجهمان در کمیسیون ماده 5 مواجهه منطقهای است و برای این مواجهه استدلال داریم. حاصل کار دیگران در شهر مشخص است و شهر تهران یک سیری را گذرانده است و مشخص است که دیگران چقدر تراکم دادهاند، لذا بهاعتقاد بنده، راه ما روشن و شفاف است.
وی در خصوص طرحهای موردی کمیسیون ماده 5 یادآور شد: تمام مواردی که ما انجام میدهیم طبق امکانسنجی انجام میشود و در مورد مصوبات قبلی نیز تا جایی که میتوانیم سعی میکنیم در کار مردم گشایش ایجاد شود؛ برای مثال در منطقه 5، طراحی پارکینگ برای بیمارستان را دنبال کردیم و در این زمینه گشایش ایجاد شد. در طرحهای خودمان حتی اگر مجوز یک طبقه اضافی نیز صادر شود کارشناسی صورت میگیرد.
شهردار تهران در خصوص عمر مفید ساختمانها گفت: ما علاقه داریم بهسمتی برویم که ساختمانهای مستحکم ساخته شود. برای افزایش عمر مفید ساختمان تمهیدات و قواعد مهندسی و رعایت شرایط استحکام و نگهداشت انرژی، برای ما موضوعیت دارد؛ 30 سال عمر مفید ساختمان در کشور فاجعه است و باید این عمر را افزایش داد.
زاکانی با تأکید بر اینکه "سعی ما این بوده صدور پروانه را به دو تا چهار ماه برسانیم"، یادآور شد: بخش عمدهای از زمینههای آن خارج از توان ماست اما بهدنبال ایجاد کردن زمینهای برای کارسازی هستیم؛ مباحثی با سازمان نظام مهندسی برای تسریع در کار مطرح کردهایم و امیدواریم بتوانیم فرصت کاهش صدور پروانه را بیش از این دنبال کنیم.
وی با تأکید به اینکه "ما برای هریک از این تصمیمات کارگروه تخصصی در نظر گرفتیم که تک تک پلاکها و قطعات را ماهها بررسی میکردند"، یادآور شد: از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی یکهزار و 81 پلاک داشتیم که تمام این بخش رو به فرسودگی میرود و تنها دو یا سه ساختوساز در آن انجام شده است؛ با توجه به این شرایط ما هم باید سیاست دولت تدبیر و امید را دنبال میکردیم و شهر را به نابودی میبردیم یا مسیر را عوض میکردیم؟
شهردار تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص مسکن و فروش متری آن تصریح کرد: زمینهایی که برای شهرداری بارگذاری شده حدود 34 هزار واحد است که باید به سه دسته تقسیم کنیم؛ یک دسته از آن را برای کارکنان قرار میدهیم که برای آن الگوی جدید طراحی میکنیم. هر فردی در چارچوب قابلیتی و خدمتی قدرالسهمی دریافت میکند و بهمیزان امتیازی که دارد منتفع میشود، بهطوری که همه پرسنل میتوانند همزمان قدرالسهم بگیرند و میدانند که چهزمانی صاحب مسکن میشوند.
زاکانی گفت: اگر میزان عرصه ملکی زیاد باشد میتواند به بورس برود اما اگر کم باشد اسباب افزایش تورم و افزایش قیمت را باعث میشود. فارغ از موضوع بورس باید بازارهایی داشته باشیم که در دست طراحی است تا تبعات تقاضای بالا در بورس را مهار کنیم البته هنوز به مدل نهایی در این مورد نرسیدهایم.
وی ادامه داد: برای بخش اجارهنشینی سامانه بالا میآید و مردم را از این شرایط که هر کسی با سلیقه خود قیمت تعیین میکند خارج کنیم تا در کنار دولت و مجلس به این مسأله کمک کنیم.
شهردار تهران درباره ابلاغ مصوبات کمیسیون ماده 5 بدون امضای نماینده شورای عالی، طرح تفصیلی و دیگر مسائل مربوط به کمیسیون ماده 5 توضیح داد: ناظر به حضور نماینده شورایعالی در کارگروه کمیسیون همیشه نماینده شورایعالی در آن بوده و هست. در مجموعه خود کمیسیون اختلاف نظری بود که آقای وزیر نماینده جدیدی معرفی کرد و این نماینده از شورایعالی در جلسات کمیسیون حضور دارد.
زاکانی افزود: اثر ماده 5 با طرح جامع، تغییر کیفیتی است که در آن کمیت نیز میگنجد، همچنین هیچ جا نیامده است که اگر نماینده شورایعالی مصوبه را امضا نکرد این مصوبه کارایی ندارد. ما امضای ممتاز نداریم و هر موردی با 4 امضا رسمیت پیدا میکند.
شهردار تهران گفت: در خصوص حوزه اجارهداری باید مسیر قانونی خودمان را برویم و اکنون در حال بیان ضرورت و ایجاد مقدمه آن هستیم، معتقدیم شهرداری نباید بیتفاوت باشد بلکه باید میداندار باشد.
زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بنا بود رویه آقای روحانی در کشور ادامه پیدا کند همه باید از کشور فرار میکردند.
به گزارش ایران خبر، در ادامه نشست خبری، صارمی؛ معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اعلام اینکه "شورایعالی معماری و شهرسازی مصوبهای را در یکم خردادماه امسال مصوب کرده است"، اظهار کرد: برای بهرهگیری از ظرفیت درونی شهرها، کاهش طرح درخواستهای موردی تغییر طرح تفصیلی در استانها، طرحهای دهه 90 فوقالعاده سختگیرانه بود و اعلام کردند تمام طرحهای دو سال اخیر برای بازنگری ارسال شود و طرحهای دوره قبل شکستخورده است.
وی با تأکید بر اینکه "تمام حرف ما این است که حق نداشتند طرح تفصیلی را در سال 93 مورد تعرض قرار دهند"، یادآور شد: در این دوره تمام مصوبات کمیسیون ماده 5 روی سامانه شفافیت قرار گرفت؛ هیچ چیزی در پستو قرار ندارد و تمام مصوبات در سامانه ثبت شده است.
+