وی بیان کرد: این بند و لایحه در صورتی درست است که سامانهها و سیستمهای رصد درآمدهای مالیاتی کاملاً دقیق باشد و تمام درآمدهای فرد را بتواند یکجا جمع کند. اگر امکان فرارهای مالیاتی وجود داشته باشد و برخی از افراد بخشی از درآمدهایشان را پنهان کنند، باز هم این بند نمیتواند منابع مالی را برای دولت ایجاد کند.
عضو کمیسیون برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: مالیات بر حقوق و دستمزد با مالیات بر مجموع درآمد متفاوت است. مالیات بر مجموع درآمد به این نگاه میکند که درآمدی که افراد دارند درآمد بر اجاره، تولید، توزیع یا فعالیتهای خدماتی است و این درآمدها تا سقفی معاف از پرداخت مالیات است و بیشتر از این سقف، درآمد آنها مشمول مالیات میشود.
قادری ادامه داد: باید دولت توضیح دهد که آیا میتواند این اطلاعات و پایههای اطلاعات را دایر کند و آیا سامانههای رصد قابل دفاع است و میتواند تمام اطلاعات را یکجا شناسایی کند یا خیر. تصویب این ماده بستگی به توضیحات دولت دارد و اینکه چه ضمانتهایی برای حُسن انجام کار میدهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار باشد این اقدام عملیاتی شود، باید بر اساس یک برنامه جهتگیری شده انجام شود و بلافاصله بعد از تصویب برنامه اجرایی نمیشود. ممکن است مجلس به دولت در این زمینه اعتماد کند و به این بند رأی دهد و ممکن است اصلاً به آن رأی مثبت ندهد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره سرانجام اعطای اعتبار مالیاتی در قالب قانون جهش تولید دانش بنیان، گفت: تاکنون جهت گیری ما به سمت تفکیک فعالیتها در کشور بوده است و بخشی از فعالیتها دارای معافیت یا تخفیف یا اعتبار مالیاتی بوده و برخی هم نبودند. اگر مجلس قانع نشود و اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت از شرکتهای دانش بنیان را در خطر ببیند قطعاً با این بند موافقت نخواهد کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعطای اعتبار مالیاتی به بخشهای تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی از جمله بندهای مهم قانون جهش تولید دانشبنیان بوده و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار نمایندگان با ایشان از این قانون به عنوان یک قانون مهم مجلس نام بردند. این قوانین نقشه راه دانش بنیانی شدن اقتصاد کشور است و برای اجرایی شدن آن این اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شده و لازم است که ادامه داشته باشد.