کد مطلب: 189339
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۸
در شرایطی که مونتاژکاران چینی برای واردات قطعه از دلار دولتی استفاده میکنند و تا کنون ارز لازم به متقاضیان اختصاص داده نمیشد، دولت در گام نخست یک میلیارد دلار به این موضوع اختصاص داد.
به گزارش
ایران خبر،تخصیص یک میلیارد دلار ارز و بازکردن گره کور واردات خودرو در روزهای گذشته از سوی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مطرح شد؛ کارشناسان معتقدند این صحبتها زمانی بر بازار خودرو تاثیرگذار است که برخی از بندهای آییننامه واردات خودرو اصلاح و برای شکستن انحصار در بازار خودرو به بخش خصوصی میدان بیشتری داده شود.
یادداشت شب گذشته وزیر اقتصاد نشان داد دولت چهاردهم قصد دارد انحصار بازار خودرو را بردارد؛ موضوعی که سالهاست به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و میتواند به آرامش بازار خودرو کمک کند.
روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت:
یک میلیارد دلار به واردات خودرو اختصاص داده شده و این یک سیاست مستمر است که تا پایان سال ادامه دارد.
به دنبال آن وزیر اقتصاد از باز شدن گره کور واردات خودرو خبر داد. عبدالناصر همتی در یادداشتی در شبکه اجتماعی نوشت: «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم.
همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است».
با خبری که وزیر اقتصاد اعلام کرد این امیدواری ایجاد شده که مشکل تامین دلار برای واردات خودرو حل شود.
مساله تامین ارز در حالی به سدی برای واردات خودروهای نو و کارکرده تبدیل شده که خودروسازان و مونتاژکاران از این امکان استفاده میکنند. سال گذشته که بحث درباره موانع واردات خودرو بالا گرفته بود کارشناسان و مشتریان خودروسازان ایرانی و چینی از پرداخت دلار به مونتاژکاران برای واردات قطعه، اعمال نفوذ آنها در بازار خودرو و نبود رقابتپذیری در این بازار ابراز گله کردند.
لایحه واردات خودرو ۲۸ مرداد سال ۱۴۰۲ به تصویب مجلس رسید و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تایید کرد. با تصویب قانون این امیدواری ایجاد شد که انحصار تولید و عرضه خودرو در دست خودروسازان داخلی و مونتاژکاران از بین برود. اما مساله تامین ارز واردات خودرو توسط بانک مرکزی به چالشی در این زمینه تبدیل شد؛ مشکلی که تا امروز ادامه یافته است.
صادق الحسینی ـ اقتصاددان در این خصوص گفته بود: «سال ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیارد دلار برای واردات سیکیدی خودروهای چینی و ۶ میلیارد دلار برای قطعات ایران خودرو و سایپا تخصیص داده شده. اگر فقط ۶ میلیارد دلار برای بهترین خودروهای کارکرده اختصاص یابد میتوان ۳۰۰ هزار خودرو کلاس جهانی وارد کرد. میزان تولید چینیها در ایران کمتر از اینست.»