کد مطلب: 39977
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۲
حجت الاسلام قرائتی به پرسشی درباره فرق میان خودکشی و شهادت طلبی پاسخ گفته است.
به گزارش
ایران خبر، متن پرسش مطرح شده وپاسخ بدین شرح است:
فرق میان خودکشی و شهادت طلبی چیست؟
در آیه ۱۹۵ سوره ی بقره می خوانیم: «وانفقوا فی سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه» .
یعنی در راه خدا انفاق کنید و (با ترک انفاق) خود را با دست خود به هلاکت نیاندازید. گاهی انسان با بخل خود سبب شورش مخالفان برعلیه خود می گردد، این نوعی از خودکشی است و یا به جبهه ها و رزمندگان کمک نمی کند و آنان شکست می خورند و دشمن پیروز، تمام ثروت وی را تصاحب می کند.
و یا تمام اموال خود را به دیگران می بخشد و وقف می کند و آینده خود و خانواده اش را به فلاکت می اندازد و این هم یک نوع خودکشی است. نظیر این نوع خودکشی ها، افرادی هستند که به خاطر نداشتن ایمان و توکل و امید و سعه صدر و صبوری، خود را در بن بست می پندارند و دست به خودکشی می زنند. این افراد به خیال خود با خودکشی، خود را راحت می کنند، در حالی که سؤال و جواب های الهی پس از مرگ شروع می شود، مثال افرادی که خودکشی می کنند، مثال کسانی است که خود را از چاله بیرون می آورند و به چاه می اندازند.
کسانی که در اثر خودنمایی و هوسها و لذتهای زودگذر و یا مشهور شدن در عملیاتی انتحاری یا پرتاب از بلندی و جاهای خطرناک یا در رانندگی و یا. . . شرکت کرده و گرفتار سانحه و مرگ می شوند، اینها نیز خودکشی است. خودکشی حرام است. حتی کسانی که در تحصیل و کار و عبادت و ورزش دست به یکسری کارهای خلاف عادت می زنند، اگر کشته شوند، این یک نوع خودکشی به حساب می آید.
و اما شهادت طلبی، آن است که انسان به خاطر رسیدن به یک هدف برتر، برای رضای خدا، دفاع از وطن و دین حق و مؤمنان جان خود را فدا کند و از هیچ تهدیدی نهراسد. مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دهد. آن گونه به استقبال خطر رود که دشمن را خلع سلاح کند، ترسوها را شجاع و وجدان ها را بیدار کند و با استقبال از مرگ و عملیات شهادت طلبانه، خواب را از چشم دشمن ببرد، همان گونه که حضرت علی علیه السلام جای پیامبر اکرم خوابید و امام حسین علیه السلام به استقبال شهادت رفت.
آنچه میان خودکشی و شهادت طلبی، تفاوت می گذارد آن است که خودکشی برخاسته از اهداف ساده و زودگذر و بی ارزش است، اما شهادت طلبی، برخاسته از عزت اسلام و مسلمانان است.
پرسش و پاسخهای قرآنی (ج۲) . ج۱، ص: ۱۱۵
منبع : شفقنا