کد مطلب: 153198
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۰
اگر آگاهی افراد در استفاده از شبکه های اجتماعی و حضور آنها در این شبکه ها بیشتر شود و اطلاع رسانی در این زمینه به همه افراد داده شود شاید کمتر شاهد این حجم و حضور از افراد کم سواد و بیسواد رسانه ی باشیم.
اشباع اینستاگرام از میکاپ ارتیست، شهرگرد و رستوران گرد
تعریفی از اینستاگرام؛
اینستاگرام یا اینستاگرم به انگلیسی: Instagram شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که کوین سیستروم و مایک کرایگر آن را بنیان نهادند و هماکنون شرکت فیسبوک مالکیت آن را برعهده دارد. این نرمافزار این امکان را به کاربران خود میدهد که عکسها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، تامبلر و فلیکر همرسانی کنند. کاربران همچنین میتوانند از فیلترهای دیجیتال برای تصاویرشان استفاده کنند. محدودیت همرسانی ویدئو در اینستاگرام ۶۰ ثانیه است.
این روزها بیشتر افراد جامعه سرگرمی ثابت و مشترکی دارند آن استفاده از شبکه های اجتماعی است. اما هنوز هم شاهد این هستیم که افراد با عدم شناخت و آگاهی لازم وارد فضای مجازی می شوند.
اتفاق جالب این است که به طرز عجیبی اینستاگرم افراد زیادی را به خود دیده که شاید در دنیای مجازی این تعداد هنرمند نداشته باشیم. این همه میکاپ آرتیست، شهرگرد و رستوران گرد! تا حالا کجا بودند و هنرنمایی می کردند! البته روی سخن با افرادی است که ادعای میکاپ آرتیست، شهرگرد و رستوران گرد دارند نه افرادی که حرفه شان این است و برای رسیدن به شغل مورد علاقه شان تحصیلات مربوطه را دارند. البته افراد تحیلکرده و حرفه ی گویا در سکوت به کار و تحصیل شان مشغول هستند بدون هیچ ادعایی و هنر خود را در بوق کرنا جار نمی زنند.
جذب فالوور به هر قیمتی
متاسفانه هر کسی با موبایل چند تا عکس کاملا غیرحرفه ی می گیرد و برای جذب فالوور و اینکه پست اینستاگرامی اش لایک و کامنت بیشتری داشته باشد دست به هر کار و خودنمایی می زند. را اسم خودش می گذارد عکاس آن هم حرفه ی! حالا اگر از این شخص سوال شود شما عکاسی را در کدام دانشگاه خواندید یا تا چه مقطعی تحصیلات مربوط به عکاسی دارید با لبخندی پاسخ می دهد چه ربطی به مدرک دارد مهم این هست که من عکاس حرفه ی هستم! حال مگر می شود این خدایان ادعا را قانع کرد که دوست عزیز شما حتی یک واحد از دروس عکاسی را نخواندید یا دوربین ندارید پس چه طور می شود که ادعای عکاس حرفه ی را دارید.
به جز کسانی که ادعای دارند عکاس حرفه ی هستند عزیزان دیگری هم در اینستاگرام هستند که ادعای دارند شهرگرد یا رستوران گرد هستند. افرادی که یا تازه وارد تهران شدند، یا به خاطر مناسبتی دوربین هدیه گرفتند! یا به تازگی وارد شبکه های اجتماعی شدند. این افراد با مورچه ها و موش های میدان آزادی هم یهویی عکس می گیرند. من و موش های خوشگل شهر یهویی! یا تمام آسفالت خیابان ولیعصر را طی می کنند تا به چاله ی برخورد کنند و سریع عکس بگیرند با کپشن با هشتگ چاله های تهران شهر زیبای من حال و هوای خوبی داره و منتظر باشند که لایک و کامنت بارون بشوند این افراد کلی فالور بیکارتر از خودشان دارند که پست های اینستاگرام شون رو لایک کنند و همدیگرو تگ کنند. و اینگونه می شود که یک عکس را در اینستاگرام باید 30 بار ببینیم!
اینستاگرام جولانگاه افراد دور از سواد رسانه ی شده
دسته دیگری از افراد میکاپ آرتیست هایی هستند که هر روز یک مدل مو، ناخن، آرایش و پیرایش را به نمایش می گذارند آنهم میکاپی ساده که حتی یک دختر 10 ساله هم شاید بتواند انجام دهد. هر روز فیلم های مختلفی از آموزش صفر تا صد آرایش را در اینستاگرام می بینیم. در حال حاضر تعداد میکاپ آرتیست ها در فضای مجازی نسبت به دنیای واقعی بیشتر است.
افراد دیگری که در اینستاگرام به وفور یافت می شوند رستوران گرد ها که واقعا رفتار اجتماعی شان خارج از حوصله مخاطب است. اینان به طرز بسیار غیراجتماعی مشغول غذاخوردن می شوند در بسیاری از ویدئوها دیده شده با دهان کامل پر و هنگام غذا خوردن به تعریف و تمجید غذا و رستوران می پردازند که هنگام دیدن چنین صحنه ی از خوردن هر خوراکی بیزار می شویم. هدف این افراد از اینگونه تبلیغات مزخرف مشخص نیست و نمی دانیم به چه هدفی چنین تبلیغ زننده ی را انجام می دهند!
حرفه ی ها کارشان در جار نمی زنند
در کنار این عزیران که دور از سواد رسانه و ناآگاه در استفاده از شبکه های اجتماعی هستند افرادی که عکاس، آشپز، تورلیدر و ایران گرد و جهانگرد فوق حرفه ی هستند اما کسی آنها را نمی شناسد گویا قصد ندارند هنری که سالها برای آن زحمت کشیدند را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند خیلی محترمانه به کار خود مشغول هستند و هیچ نیازی به خودنمایی ندارند. افرادی که مدام در این فکر هستند که خودشان را به دیگران نشان دهند و خودنمایی کنند و مهر تایید از آنها دریافت کنند. اینگونه افراد دچار نوعی کمبود روحی هستند که با خودی نشان دادن به دیگران می خواهند آن را جبران کنند.
اگر آگاهی افراد در استفاده از شبکه های اجتماعی و حضور آنها در این شبکه ها بیشتر شود و اطلاع رسانی در این زمینه به همه افراد داده شود شاید کمتر شاهد این حجم و حضور از افراد کم سواد و بیسواد رسانه ی باشیم.
گزارش از: مه جبین محمدی