کد مطلب: 53910
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۷
مطهری تصریح کرد: این طرح نوعی دفاع بد از بسیج است که شاید بهترین حمله باشد و در واقع به خاطر علاقه به بسیج، نوعی دوستی غیرعاقلانه در حال انجام بود که احیانا به بسیج ضربه می‌زد، اما ان‌شاءالله اشکال‌های این طرح حل خواهد شد.
 
به گزارش ایران خبر، مجلس شورای اسلامی چندی پیش کلیات طرحی با عنوان تقویت بسیج مستضعفین را با وجود مخالفت دولت و برخی نمایندگان به تصویب رساند؛ طرحی که بیم آن می رود با در نظر گرفتن ماهیت و وظایف این نهاد، پیامدهایی پُر زیان به بار آورد.

بسیج همواره از سابقه درخشانی در ذهن مردم ایران برخوردار بوده است؛ سابقه ای که بیش از همه با رشادت های رزمندگان بسیجی در هشت سال دفاع مقدس گره خورده و با تلاش های این نهاد در دوره هایی نظیر سازندگی و خدمت به مناطق محروم کشور مفهوم پیدا می کند.

زیر سایه فرمان امام خمینی در خصوص تشکیل بسیج 20 میلیونی، بعد از دوره جنگ نیز این فعالیت ها ادامه پیدا کرد و بسیج اقدام های خود را به حوزه های فرهنگی، ورزشی، عمران و ... نیز گسترش داد. با این حال، این نهاد همواره از نظر تشکیلاتی، نهادی نظامی بوده و در حال حاضر وظیفه جذب، آموزش، سازماندهی و به کارگیری نیروهای داوطلب مردمی را در راستای اهداف انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای نظام بر عهده دارد.
 
با توجه به سابقه قابل توجه و نقش سازنده این نهاد و تاکید مکرر بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب بر لزوم رشد بسیج و بسیجیان و در حالی که بسیج طی سال های اخیر فعالیت های گسترده ای را در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... داشته است باید گفت هر گونه طرحی در زمینه دستورکارهای این نهاد بایسته ها و حساسیت هایی ویژه را می طلبد. در ادامه، تلاش می کنیم با بهره گیری از نگاه صاحبنظران، به بررسی طرح مجلس نهم و پیامدهای احتمالی آن بپردازیم.

*تقویت بسیج؛ چرا و چگونه؟ 

کلیات طرح نامبرده که نام کامل تر آن «طرح یک فوریتی اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه بسیج و سپاه پاسداران» است، در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد و ششم بهمن ماه با 150 رای موافق، 17 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید. مقرر شده طی روزهای آتی جزییات طرح یادشده نیز مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس این طرح، از این پس دیگر تغییری در فصل چهارم اساسنامه سپاه پاسداران در خصوص وظیفه های بسیج ایجاد نخواهد شد و در مقابل، این طرح در قالب قانونی مستقل از اساسنامه سپاه، اختیارها و وظیفه های جدیدی را برای بسیج تعیین می کند.

بر اساس این طرح که «محمدصالح جوکار» فرمانده پیشین سپاه پاسداران در یزد و نماینده مردم این شهر در مجلس آن را ارایه داده، قرار است از این پس رده های مقاومت بسیج در سراسر کشور شامل شهرها، بخش ها، شهرک های مسکونی و مجتمع های تجاری، روستاها، مساجد و محلات، وزارتخانه ها، ادارات، مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مراکز علمی، فدراسیون ها، باشگاه ها و مراکز ورزشی ایجاد شود و افزون بر این، همه دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی هم موظف به همکاری با سازمان بسیج می شوند.


 موافقان طرح بر این باورند که حمایت و تقویت بسیج به عنوان نیرویی موثر و کارآمد یک ضرورت است و به رفع برخی مشکل ها و ابهام های احتمالی منجر خواهد شد.

«محمدحسن آصفری» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت وگو با ایرنا، ضمن حمایت کامل از این طرح گفت: حمایت از بسیج یک وظیفه همگانی است و این نهاد، شجره طیبه و درخت تنومندی است که به فرمان امام شکل گرفت و یادگار ایشان محسوب می شود. طی سال های بعد از انقلاب بسیج خدمات شایسته ای را برای کشور انجام داده است، از جمله جنگ تحمیلی که حضور مقتدرانه بسیج در آن، مانع رسیدن دشمن به اهداف خود شد. علاوه بر این، بسیج در طرح های سازندگی و خدمات رسانی عمومی همچون واکسیناسیون فلج اطفال، توسعه فضای سبز و ... حضور داشته است.

این نماینده افزود: هدف اصلی طرح تقویت بسیج، قانونمند کردن آن و رفع مشکل های قانونی احتمالی و رفع شائبه های قانونی است. در همین راستا کلیات این طرح، رای اکثریت را کسب کرد. با در نظر گرفتن خدمات ارزنده و درخشان بسیج من تصور نمی کنم احدی با تقویت این سازمان مخالف باشد.


او در پاسخ به مخالفت های انجام شده با این طرح اظهار کرد: این شائبه که بسیج در اصل یک نیروی نظامی است نادرست است و این سازمان، در زمینه های مختلف سازندگی، عمران، فرهنگ، سیاسی، آموزشی، پژوهش، ورزش، اختراعات و ... فعالیت های قابل توجهی داشته است. این طرح علاوه بر تقویت این سازمان، سبب خواهد شد بسیج راحت تر بتواند در حوزه های مورد نیاز وارد عمل شود و به کشور خدمت کند.

آصفری البته مانند دیگر حامیان این طرح توضیح دقیقی در خصوص چرایی ارایه آن در شرایط کنونی، تاثیرهای احتمالی اجرا و همچنین ابهام های مطرح شده در خصوص «قانونمند کردن بسیج» ارایه نکرد. این در حالی است که بعد از تصویب کلیات این طرح، این پرسش مطرح شد که قانونمند کردن فعالیت های بسیج، با در نظر گرفتن اینکه این سازمان از اساسنامه و قانون های مشخص برخوردار است چه مفهوم و ضرورتی دارد؟.

*مخالفت احمد توکلی:با اصل 60 قانون اساسی در تضاد است

احمد توکلی در جریان بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین این مساله را مطرح کرد که این طرح با اصل 60 قانون اساسی مغایرت دارد.

احمد توکلی گفت: در اصل 60 قانون اساسی آمده اعمال قوه مجریه جز در مواردی که در این قانون مشخص شده از طریق رئیس جمهور و وزراست، وظایفی که در این طرح برشمرده شده تماما و بدون استثنا وظایف قوه مجریه است این در حالی است که بسیج از نظر رده سازمانی زیر نظر نیروهای مسلح است.

او ادامه داد‌: بعضی وقتها مثل حالا بسیج داوطلبانه کمک می‌کند که افتخار آمیز است. این کارها از روی بزرگواری و داوطلبی است که اشکالی ندارد اما اگر چنین قانونی تصویب شود بخشی از وظایف قوه مجریه زیر نظر نیروهای مسلح می‌رود.
 

این نماینده مجلس افزود:‌ من فکر می‌کنم این مساله با اصل 60 قانون اساسی سازگار نیست و ممکن است شورای نگهبان آن را رد کند. در نتیجه کارهایی را هم که بسیج همین الان با زحمت و افتخار انجام می‌دهد زیر سوال برود. 

 *علی مطهری: دفاع بد از بسیج بهترین حمله است

یک نماینده اصولگرای مجلس نهم گفت: طرح تقویت بسیج دفاع بد از بسیج است که شاید بهترین حمله باشد و در واقع به خاطر علاقه به بسیج، نوعی دوستی غیرعاقلانه در حال انجام بود که احیانا به بسیج ضربه می‌زد.

علی مطهری، با بیان اینکه طرح تقویت بسیج تا حدودی منجر به امنیتی شدن فضا می‌شود، گفت: تصویب چنین طرحی ضرورتی نداشت و حالت امنیتی پیدا می‌کند و اگر مقصود حس امنیت باشد، نیروی انتظامی انجام وظیفه می‌کند و نیازی به طرح این مطلب نیست.

او با اشاره به مخالفت خود با ماده ۲ این طرح که در ‌‌نهایت منجر به ارجاع این ماده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شد، در ارزیابی کلیت طرحی که به تصویب نمایندگان رسید، خاطر نشان کرد: بغیر از ماده دو طرح تقویت بسیج، ماده ۳ و همچنین تبصره ماده ۵ نیز به کمیسیون ارجاع شد که انشاءالله اصلاح‌ شود.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: به طور کلی این طرح تا حدودی با یک نگاه امنیتی تدوین شده و ایرادهایی دارد که ان‌شاءالله مرتفع خواهد شد.


 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تذکر احمد توکلی درباره تحت‌الشعاع قرار گرفتن اختیارات قوه مجریه مصرح در قانون اساسی در پی تصویب طرح تقویت بسیج، یادآور شد: به نظر من هم این تذکر وارد بود و من با این نظر موافقم

او گفت: دولت مسئول قوه مجریه است و نباید به مرجع دیگری مسئولیت اجرایی بدهیم، لذا بخش‌هایی از این طرح با اصل ۶۰ قانون اساسی مغایرت داشت، چرا که در این طرح دولت را موظف کرده‌ایم درخصوص برخی مسائل با بسیج همکاری کند و در واقع نوع عبارت بکار گرفته شده ایراد دارد و به اصل این بحث، ایرادی وارد نیست.

او خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که برخی از محتویات این طرح هم‌اکنون نیز در حال اجراست و اساسا نیازی به اینکه در این طرح آورده شوند، وجود نداشت.

مطهری تصریح کرد: این طرح نوعی دفاع بد از بسیج است که شاید بهترین حمله باشد و در واقع به خاطر علاقه به بسیج، نوعی دوستی غیرعاقلانه در حال انجام بود که احیانا به بسیج ضربه می‌زد، اما ان‌شاءالله اشکال‌های این طرح حل خواهد شد.

*نتیجه ی سخن

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، نام بسیج و فعالیت های ارزشمند این نهاد مردمی طی سال های جنگ و حتی بعد از آن با نوعی احترام و ارزشمندی همراه بوده و هست. بنابراین آلایش این نهاد به بازی های سیاسی یا گاه انتخاباتی، استقلال بسیج را خدشه دار می کند و افزون بر نام، کارکردهای این نهاد را متاثر می سازد. 

همچنین، وجود ابهام ها و ایرادهای گوناگون در کلیات مصوبه، این نیاز را ایجاد می کند که قانونگذاران و نمایندگان مردم، ضمن توجه به آرمان های بسیج به آسیب هایی بنگرند که ممکن است در سایه این طرح پیامدهایی نامطلوب برجای گذارد؛ ایرادهایی چون مغایرت با نص و روح قانون اساسی، رخنه بر شالوده و اهداف قانون اساسی، تقابل با جمهوریت نظام، تناقض با لایحه بودجه و تداخل با وظیفه ها و استقلال قوه مجریه که دولت و بسیج را در تقابلی بیهوده و اصطکاک قرار می دهد و در برابر، هوده ای مشخص برای کشور به دنبال نخواهد داشت.