کد مطلب: 33730
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
روزنامه جوان در شماره روز یکشنبه بیست و یکم تیر می نویسد: نتایج نظرسنجی یک موسسه معتبر علمی نشان می دهد، 88.6 درصد ایرانیان موافقت شان را با توافقی اعلام کرده اند که در آن عزت کشور حفظ شود و خطوط قرمز رعایت شده باشد.
88.6 درصد ایرانیان با توافق عزتمندانه موافق هستند
 
ایران خبر- این روزنامه با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با دانشجویان تیتر یک خود را با عنوان آماده شوید برای ادامه مبارزه با استکبار در صفحه نخست انعکاس داد.

روزنامه جوان با انتخاب موضوع توافق در انتظار ثبات امریکا نوشت: با نزدیک شدن به پایان سومین تمدید مذاکرات هسته ای، خوشبینی ها درباره انجام توافق باردیگرافزایش پیدا کرده است. وزیر خارجه آلمان می گوید، 2 طرف تا بامداد دوشنبه به توافق نهایی دست پیدا می کنند که برخی منابع دیپلماتیک ایرانی در وین چنین چیزی را تایید کرده اند. با این حال، بعد از تغییر موضع پنج شنبه شب امریکایی ها که در ساعت های پایانی مانع پا گرفتن توافق شد، همه چیز به تغییر موضع مجدد امریکایی ها موکول شده است. بعد از سه بار تمدید متوالی مذاکرات هسته ای در وین، از دیروز بار دیگر فضای خوشبینی بر مذاکرات حکمفرما شده است. محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و امریکا و معاونانشان در حضور علی اکبر صالحی، ارنست مونیز و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه ٤٠دقیقه به گفت وگو پرداختند. کری بعد از این دیدار 40دقیقه ای بود که در صفحه توئیتری خودش نوشت: «هنوز مسایل سختی در این مذاکرات وجود دارد که باید حل شوند.» سید عباس عراقچی و وندی شرمن، معاونان ظریف و کری نیز با هم گفت و گو کردند.

این روزنامه عنوان خنده تلخ به مسابقه بی سواد ها را انعکاس داد و آورد: کلیپی کوتاه از یک مسابقه تلویزیونی در شبکه های مجازی در حال دست به دست شدن است، کلیپی که به سرعت به رسانه ها هم راه پیدا کرده و نشان دهنده وضعیت نگران کننده دانش و اطلاعات عمومی در کشورمان است. مسابقه تلویزیونی ثانیه ها که با اسلوب برنامه خاطره انگیز «مسابقه هفته» اجرا می شود، به محلی برای سنجش میزان اطلاعات و دانش شهروندان ایرانی در دهه 90 تبدیل شده است. اخیرا کلیپ کوتاهی از یکی از اجراهای مسابقه «ثانیه ها» منتشر شده که حضار در مسابقه نمی توانند به سوالات بسیار ساده ای که مجری طرح می کند، پاسخ صحیح بدهند و جواب هایشان آنقدر از اصل ماجرا دور است که مجری نمی تواند میزان تعجب خود را پنهان کند.

روزنامه جوان با انتشار موضوع انتخاب مشتری، سهم تولیدکننده!، نوشت: چندی پیش یکی از دوستانم پس از بازگشت از سفر به یکی از کشورهای آسیایی بسته ای را به عنوان سوغاتی برایم آورد که بسته بندی آن نشان از شیئی گران بها و قیمتی می داد اما جعبه را که باز کردم با تعجب دیدم آن بسته تنها حاوی چند عدد شکلات بود! تقریبا از همان شکلات هایی که ما در پاکت هایی مثل پاکت پفک می گذاریم! در نگاه اول شاید می شد بر تولیدکنند گان خرده گرفت که مثلا گنجشک رنگ کرده به جای قناری فروخته اند! اما واقعیت این است که تحسین شان کردم! برای اهمیت قایل شدنشان به سلیقه و نفوذ در دل مصرف کننده و تاثیر در انتخاب مشتری. این یک اصل کلی است نباید فراموش کرد که انتخاب حق مردم است! این شعار گرچه در نگاه اول سیاسی به نظر می رسد اما از زاویه ای دیگر می توان گستره کاربرد آن را به مسایل اقتصادی و اجتماعی هم توسعه داد. انتخاب شغل، انتخاب محل سکونت و... از جمله انتخاب های حق مردم محسوب می شود. حق انتخاب یک نوع کالا، از جمله حقوق انتخابی هر مشتری محسوب می شود. مشتری حق دارد کالا را از هر نوع و جنس به سلیقه خود انتخاب کند و کسی حق ندارد مشتری را از خریدن نوعی از کالا محروم (پر واضح است که خریدکالاهای حرام و ممنوعه از این بحث خارج است) یا به خریدن نوعی از کالا اجبار کند. اما آیا تولیدکننده می تواند در انتخاب مصرف کننده مؤثر باشد یا نه؟!

این روزنامه در ستون یادداشت های روز عنوان های «پیام های راهپیمایی روز قدس»، «آمریکا توافق هسته ای نمی خواهد» و «قهرمانان بانو را دریابید ورزشگاه پیشکش» را به ترتیب به قلم محمدجواد اخوان، هادی محمدی و فریدون حسن در صفحه نخست بازتاب داد.